Options
Assessment of Strategic Knowledge of Learning From Errors in Higher Education
Pfost, Maximilian; Hübner, Vanessa (2025): Assessment of Strategic Knowledge of Learning From Errors in Higher Education, in: Diagnostica : Zeitschrift für psychologische Diagnostik und differentielle Psychologie, zugleich Informationsorgan über psychologische Tests und Untersuchungsmethoden, Göttingen: Hogrefe Verlag, Jg. 71, Nr. 2, S. 53–63, doi: 10.1026/0012-1924/a000341.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Entwicklung eines Messverfahrens zur Erfassung des strategischen Wissens von Studierenden im Umgang mit Fehlern beim Lernen
Title of the Journal:
Diagnostica : Zeitschrift für psychologische Diagnostik und differentielle Psychologie, zugleich Informationsorgan über psychologische Tests und Untersuchungsmethoden
ISSN:
2190-622X
0012-1924
Publisher Information:
Year of publication:
2025
Volume:
71
Issue:
2
Pages:
Language:
English
Abstract:
In higher education settings, students are confronted with learning materials and topics of great difficulty. Therefore, learning from errors and dealing with them in an adaptive way tends to be important. Besides facets such as error culture, students’ learning in such situations might differ due to individual differences in strategic knowledge of dealing with errors while learning. In this study, we developed a scenario-based test that aims to measure strategic knowledge of learning from errors in higher education settings. Besides cognitive–behavioral strategies, affective–motivational regulation strategies were considered and a standard of comparison was derived through expert rating. The article addresses the evaluation of the psychometric properties of this test in German. Analyses relied on a sample of 178 university students. Findings showed good signs of unidimensionality. Construct reliability and test difficulty tended to be lower than optimal. Relationships with students’ tendencies to deal adaptively with errors in learning were also explored. Finally, research desiderata and areas of application are discussed.
Gerade für das Hochschulstudium ist die Vermittlung komplexer und schwieriger Inhalte kennzeichnend, weshalb ein lernförderlicher Umgang mit Fehlern für Studierende bedeutsam erscheint. Neben Aspekten wie beispielsweise einer Fehlerkultur ist anzunehmen, dass auch das strategische Wissen im Umgang mit Fehlern bedeutsam ist. Um dies messbar zu machen, haben wir ein szenariobasiertes Testverfahren entwickelt, das auf die Erfassung des strategischen Wissens Studierender im Umgang mit Fehlern beim Lernen abzielt. Die Strategien umfassen dabei nicht nur kognitiv-behaviorale, sondern auch affektiv-motivationale Aspekte. Die Qualität der Strategien wurde über ein Expertenrating erfasst. Ziel des Beitrags ist die Analyse psychometrischer Eigenschaften dieses deutschsprachigen Testverfahrens. Die Ergebnisse, basierend auf den Daten von 178 Studierenden, verweisen auf die Eindimensionalität des Testverfahrens bei eingeschränkt akzeptabler Konstruktreliabilität. Der Test zeigte sich von relativ leichter Bearbeitungsschwierigkeit. In der Studie wurden ferner Zusammenhänge mit Skalen zum adaptiven Umgang mit Fehlern bei Lernen exploriert. Schließlich wird ein Ausblick auf mögliche Anwendungen in der Forschung gegeben.
Keywords: ; ; ; ; ; ; ;
learning from errors
strategic knowledge
higher education
test development
Lernen aus Fehlern
Lernstrategiewissen
Hochschulbildung
Testentwicklung
DDC Classification:
RVK Classification:
Type:
Article
Activation date:
April 11, 2025
Project(s):
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/107509