Special Issue: Assessing competencies across the lifespan within the German National Educational Panel Study (NEPS)




Professorship/Faculty: Empirical Educational Research ; Developmental Psychology  ; Psychological Methods of Educational Research  
Authors: Artelt, Cordula ; Carstensen, Claus H. ; Weinert, Sabine  
Editors: Artelt, Cordula ; Weinert, Sabine  ; Carstensen, Claus H.
Title of the Journal: Journal for educational research online : JERO
ISSN: 1866-6671
Publisher Information: Münster : Waxmann
Year of publication: 2013
Volume: 5
Issue: 2
Pages / Size: 240 S.
Language(s): English
URL: http://www.j-e-r-o.com/index.php/jero/issue/vie...
Document Type: Article
Abstract: 
The eight articles of this Special Issue describe the assessment of competencies
within the German National Education Panel Study (NEPS) for major educational-
stage-comprehensive assessment domains of the NEPS. The Editorial outlines
the overall framework for the selection and conceptualization of the assessment
of competencies against the background of existing models and approaches in national
and international large-scale assessments and panel studies. The functional-
integrative perspective on competencies is introduced and briefly described
with reference to the competence domains integrated into the NEPS assessments.
Moreover, the assessment design implemented within the fi rst five years is presented
to illustrate the scientific potential of this unique pattern of competence assessments
within the NEPS.

Die acht Artikel dieses Special Issues beschreiben die Konzeption der Messung von
Kompetenzen im Nationalen Bildungspanel (NEPS) für die Kompetenzbereiche,die etappenübergreifend und kohärent gemessen werden sollen. Das Editorial
skizziert die Rahmenkonzeption für die Auswahl und Konzeption der Kompetenzmessungen
im NEPS vor dem Hintergrund bestehender theoretischer Modelle
und Konzeptionen in nationalen und internationalen large-scale assessments und
Längsschnittstudien. Die funktional-integrative Perspektive auf Kompetenzen
wird vorgestellt und mit Bezug auf die Kompetenzdomänen des NEPS beschrieben.
Zudem wird das Erhebungsdesign der ersten fünf Jahre vorgestellt, um
das spezifische wissenschaftliche Potenzial zu illustrieren, das sich über die
Implementation dieser Rahmenkonzeption zur Messung von Kompetenzen im
NEPS ergibt.
Keywords: Models of competencies, NEPS framework, Literacy, Large-scale assessment, Kompetenzmodell
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/6453
Release Date: 29. July 2014