Options
Aber warum kriegt er da lange Haare? : Frühkindliche Wahrnehmung eines diversitätsinklusiven genderbezogenen Bilderbuchs
Burghardt, Lars; Toth, Melina (2023): Aber warum kriegt er da lange Haare? : Frühkindliche Wahrnehmung eines diversitätsinklusiven genderbezogenen Bilderbuchs, in: Elementarpädagogische Forschungsbeiträge : ElFo, Graz, Jg. 5, Nr. 1, S. 7–17, doi: 10.25364/18.5:2023.1.1.
Faculty/Chair:
Author:
Title of the Journal:
Elementarpädagogische Forschungsbeiträge : ElFo
ISSN:
2663-2861
Corporate Body:
Universität Graz
Publisher Information:
Year of publication:
2023
Volume:
5
Issue:
1
Pages:
Language:
German
Abstract:
Diversitätsinklusive Bilderbücher können von Kindern und Erwachsenen divergent verstanden werden. In einer qualitativen Erkundungsstudie wurde deshalb mit zehn Kindern im Vorschulalter (M = 6,24 Jahre) die Methode des dialogischen Lesens angewendet und das gewonnene Datenmaterial mit der fokussierten Interviewanalyse nach Udo Kuckartz und Stefan Rädiker (2020) ausgewertet. Die Interviewanalyse zeigte, dass sich zwar einige Kinder im Dialog auf Genderstereotype stützten, sie sich aber entgegen der Vorannahme in keinem Fall negativ bezüglich expansiver Genderpräsentationen im Buch äußerten.
Diversity-inclusive picture books can be understood differently by children and adults. Therefore, in a qualitative exploratory study, the method of dialogic reading was applied to ten preschool children (M = 6.24 years) and the obtained data was analyzed using the focused interview analysis according to Udo Kuckartz and Stefan Rädiker (2020). The interview analysis showed that although some children relied on gender stereotypes in the dialogue, contrary to the assumption, they did not express any negative views regarding expansive gender presentations in the book.
GND Keywords: ; ;
Bilderbuch
Geschlechterstereotyp
Vielfalt
Keywords: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Bilderbuch
Gender
Kinder
Stereotype
Genderdarstellung
Diversität
Vorlesen
Picture book
children
gendered representation
diversity
read aloud
DDC Classification:
RVK Classification:
Peer Reviewed:
Yes:
Open Access Journal:
Yes:
Type:
Article
Activation date:
July 7, 2023
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/60017