Förderung digitaler Kompetenzen in der wirtschaftswissenschaftlichen Hochschullehre




Faculty/Professorship: Economics and Business Education  ; Economics and Business Education  
Author(s): Gerholz, Karl-Heinz  ; Sailer-Frank, Sabrina  ; Beckert, Johannes; Dobhan, Alexander
By: ... ; Sailer, Sabrina; ...
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2023
Pages: 422-435
Source/Other editions: die hochschullehre, 7 (2021), 36, S. 422-435 - ISSN: 2199-8825
is version of: 10.3278/HSL2136W
Year of first publication: 2021
Language(s): German
Licence: Creative Commons - CC BY-SA - Attribution - ShareAlike 4.0 International 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-586978
Abstract: 
Die digitale Transformation verändert die zukünftigen beruflichen Handlungsfelder der Studierenden, weshalb die domänenspezifische Förderung digitaler Kompetenzen in den Fokus rückt. Eine Facette im betriebswirtschaftlichen Bereich stellen hierbei ERP-Anwendungen dar, die digital strukturiert Geschäftsprozesse in Unternehmen steuern. Im Beitrag wird das didaktische Design eines Onlinekurses und dessen Entwicklungsprozess vorgestellt. Digitale Kompetenzen sollen hier über didaktische Elemente des problembasierten, begleitungsorientierten und selbstregulierten Lernens gefördert werden. Ergebnisse der ersten Testung in Form einer Persona-Analyse illustrieren, dass die Bandbreite der didaktischen Designelemente die Heterogenität der Studierenden aufnehmen kann.

The digital transformation is changing the future professional fields of students. Therefore, fostering digital competencies is an urgent pedagogical challenge within study programs. However, digital competencies must be operationalized in a domain-specific manner. In this paper, we present an online course to foster digital competencies in the Business domain especially by using ERP systems. In detail, the learning design elements of the onlinecourse and their development will be explained. Based on this, results of the first testing phase with a persona analysis are offered. The results illustrate the fit of the learning design elements with the characteristic of the students.
GND Keywords: Wirtschaftswissenschaften; Hochschullehre; Digitalisierung; Kompetenzorientierter Unterricht
Keywords: Digitale Kompetenzen, ERP-System, wirtschaftswissenschaftliche Hochschulbildung, Onlinelernen, digital competencies, ERP systems, business domain, learning design elements
DDC Classification: 330 Economics  
370 Education  
RVK Classification: QB 300     AL 40400   
Type: Article
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/58697
Release Date: 30. March 2023

File SizeFormat  
fisba58697.pdf2.23 MBPDFView/Open