Digital Literacy für Wirtschaftspädagog:innen : eine konzeptionelle Modellierung für die berufliche Lehrer:innenbildung




Faculty/Professorship: Economics and Business Education  ; Centre for Teacher Training (ZLB)  
Author(s): Gerholz, Karl-Heinz  ; Schlottmann, Philipp  
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2023
Pages: 35-50
Source/Other editions: Digital Literacy in der beruflichen Lehrer:innenbildung : Didaktik, Empirie und Innovation / Karl-Heinz Gerholz, Philipp Schlottmann, Peter Slepcevic-Zach, Michaela Stock (Hg.). Bielefeld : WBV, 2022, S. 35-50 - ISBN: 978-3-7639-7180-0
Year of first publication: 2022
Language(s): German
Licence: Creative Commons - CC BY-SA - Attribution - ShareAlike 4.0 International 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-575983
Abstract: 
Die Digitale Transformation beeinflusst kaufmännische Tätigkeitsbereiche und Jobprofile elementar – es findet eine Verlagerung aus der analogen in die virtuelle Welt statt. Für die berufliche Lehrerinnen- und Lehrerbildung gilt es, diese Veränderungen aufzugreifen, damit die virtuellen Handlungsfelder fachdidaktisch adaptiert werden können. Hierzu wird eine Digital Literacy notwendig, um entsprechende digitale berufliche Handlungen umsetzen zu können. Der Beitrag will daher einen Vorschlag zur Strukturierung domänenspezifischer Digital Literacy auf Basis des TPACKModells für Wirtschaftspädagoginnen und -pädagogen unterbreiten.

The digital transformation has a fundamental impact on commercial fields of activity and job profiles – there is a shift from the analogue to the virtual world. For vocational teacher training, these changes must be taken up so that the virtual fields of activity can be adapted from a subject didactic perspective. For this purpose, digital literacy is necessary in order to be able to implement corresponding digital professional actions. Therefore, this article proposes a structuring of domain-specific digital literacy based on the TPACK model for business educators.
GND Keywords: Digitalisierung; Berufliche Qualifikation; Wirtschaftspädagogik; Lehrerbildung; Lehrerinnenbildung
Keywords: domain-specific competencies, digital competencies, virtual teaching competencies, business digital literacy
DDC Classification: 330 Economics  
RVK Classification: QV 240   
Type: Contribution to an Articlecollection
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/57598
Release Date: 2. February 2023

File SizeFormat  
fisba57598.pdf4.42 MBPDFView/Open