Jedem Anfang wohnt ein Zauber inne – oder doch ein Fluch? : Eine Interviewstudie zu Barrieren im Implementationsprozess digitaler Medien an Schulen




Faculty/Professorship: Economics and Business Education  
Author(s): Wagner, Anne  
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2022
Pages: 257-270
Source/Other editions: Digital Literacy in der beruflichen Lehrer:innenbildung : Didaktik, Empirie und Innovation / Karl-Heinz Gerholz, Philipp Schlottmann, Peter Slepcevic-Zach, Michaela Stock (Hg.). - Bielefeld : wbv, 2022, S. 257-270 - ISBN: 978-3-7639-7301-9
is version of: 10.3278/9783763973019
Year of first publication: 2022
Language(s): German
Licence: Creative Commons - CC BY-SA - Attribution - ShareAlike 4.0 International 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-571252
Abstract: 
Bei der Implementation digitaler Medien an Schulen können Fähigkeits- und Bereitschaftsbarrieren auftreten, die den Veränderungsprozess verzögern oder verhindern. Ursachen sind Informations- und Qualifikationsdefizite sowie Organisations- und Motivationsdefizite. Im Rahmen einer Interviewstudie im Projekt tabletBS.dual werden Defizite bei der Implementation digitaler Medien an 16 Berufsschulen untersucht. Es zeigt sich, dass insbesondere Motivations-, Organisations- und Qualifikationsdefizite an den betrachteten Schulen vorhanden sind. Organisatorische Rahmenbedingungen, die Einstellung der Lehrkräfte zu Digitalisierung und fehlende digitale Kompetenzen der Lehrenden können zur Entstehung von Barrieren beitragen und den Implementationsprozess ausbremsen.

When implementing digital technology in schools, barriers to skills and willingness can arise that delay or prevent the process of change. These barriers are caused by information and qualification deficits as well as organisational and motivational deficits. An interview study in the tabletBS.dual project examines deficits in the implementation of digital media at 16 vocational schools. It shows that there are deficits in motivation, organisation and qualification in particular at the schools considered. Organisational conditions, the attitude of teachers towards digitalisation and the lack of digital competences of teachers can contribute to the development of barriers and slow down the implementation process.
GND Keywords: Berufsschule; Neue Medien; Implementation; Digitalisierung; Kompetenz
Keywords: Barrieren, Implementationsprozess, Digitale Medien, barriers, process of implementation, digital technology
DDC Classification: 350 Public administration  
RVK Classification: QB 330   
Type: Contribution to an Articlecollection
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/57125
Release Date: 20. December 2022

File SizeFormat  
fisba57125.pdf2.33 MBPDFView/Open