Das Textverstehen von Studierenden beim Lesen multipler Dokumente und dessen Förderung






Faculty/Professorship: Empirical Educational Research ; Leibniz Institute for Educational Trajectories (LIfBi) 
Author(s): Schoor, Cornelia  ; Zink, Theresa ; Mahlow, Nina  ; Hahnel, Carolin; Deribo, Tobias; Kröhne, Ulf; Goldhammer, Frank; Artelt, Cordula  
Alternative Title: Multiple document comprehension of university students and its training
Title of the compilation: Akademisches Lesen Medien, Praktiken, Bibliotheken
Editors: Alker-Windbichler, Stefan; Kuhn, Alex; Stocker, Günther
Publisher Information: Wien : Vienna University Press / V&R unipress
Year of publication: 2022
Pages: 57-86
Edition: 1
ISBN: 978-3-7370-1397-0
Language(s): German
DOI: 10.14220/9783737013970.57
Abstract: 
Akademisches Lesen erfordert von Studierenden häufig, mehrere Dokumente zu einemThema zu verstehen und miteinander in Beziehung zu setzen. Viele Studierende beherrschen ein solches Lesen jedoch zumindest zu Beginn ihres Studiums nicht in ausreichendem Maße. Klassische Lesekompetenz kann sie bei der Bewältigung anstehender Anforderungen unterstützen, reicht aber oft allein nicht aus. Im vorliegenden Beitrag werden die Fähigkeit des Verstehens multipler Dokumente sowie Befunde zum Zusammenhang mit anderen Variablen dargestellt und Fördermöglichkeiten skizziert. Dabei wird insbesondere auf einen Ansatz eingegangen, in dem Studierenden eine Möglichkeit zur eigenständigen Leistungsüberprüfung (Self-Assessment) mit anschließendem Feedback und darauf abgestimmtem Fördermaterial angeboten wird.

Academic reading often requires students to understand and relate multiple documents on a topic. However, many students have not mastered such academic reading to a sufficient degree, at least at the beginning of their studies. Classical reading skills can support them in coping with the demands at hand but are often not sufficient on their own. In this article, the ability to comprehend multiple documents as well as findings on its relationship to other variables are presented. Support options are outlined. In particular, an approach is discussed in which students are offered a self-assessment program with subsequent feedback and support material tailored to their needs.
GND Keywords: Textverstehen
Keywords: multiple Dokumente, Self-Assessment, Feedback, Förderung, Studierende, multiple document, comprehension, self-assessment, training, university students
DDC Classification: 370 Education  
RVK Classification: DM 3000   
Peer Reviewed: Ja
International Distribution: Nein
Type: Contribution to an Articlecollection
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/56163
Release Date: 27. October 2022
Project: Verbund MultiTex: Prozessbasierte Diagnostik des Textverstehens mit multiplen Dokumenten (Multiple Documents Literacy)