Didaktisch-ökologische Bedingungen der Schulkindergartenzuweisung und Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs





Faculty/Professorship: Early Childhood Education and Care 
Author(s): Roßbach, Hans-Günther ; Mader, Johann; Tietze, Wolfgang
Alternative Title: Didactic-ecological conditions in elementary-schools for the assignment of school-beginners to retention classes and its effect on elementary school success
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2022
Pages: 277-283
Source/Other editions: Unterrichtswissenschaft, 10 (1982), 3, S. 277-283. - ISSN: 0340-1099
Year of first publication: 1982
Language(s): German
Remark: Retrodigitalisat
DOI: 10.20378/irb-55808
Licence: German Act on Copyright 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-558086
Abstract: 
Es wird über ein Forschungsprojekt berichtet, in dem - repräsentativ für das Land Nordrhein-Westfalen - Einflüsse schülerunabhängiger, didaktisch-ökologischer Bedingungen der Schulsituation auf die Zurückstellung/Schulkindergartenzuweisung von Schulanfängern (Querschnittanalyse) sowie Auswirkungen des Schulkindergartenbesuchs - zusammen mit anderen Bedingungen der Schule - auf den Grundschulerfolg untersucht werden (Längsschnittanalyse). Im Hinblick auf vermutete Beziehungen werden Kausalmodelle formuliert und hauptsächlich anhand des entsprechend aufbereiteten bildungsplanungsnahen Datenmaterials der amtlichen Schulstatistik überprüft. Von der Untersuchung werden über die spezielle Fragestellung hinausweisende inhaltliche und methodische Einsichten erwartet.

A current research project is outlined in which the effects of didactic-ecological conditions of elementary schools (as school environment, class size, time table, teacher attitudes etc.) on assignment to retention classes will be investigated (cross-sectional design). A second topic concerns the longitudinal effects of such student selection on later school success (grade 4). Data used are derived from of.ficial statistics for the federal state of Nordrhein-Westfalen, supplemented by questionnaire data on a random sample of schools in this state. The units of analysis are schools. The data will be analyzed in terms of structural equation models.
GND Keywords: Schulkindergarten
Keywords: -
DDC Classification: 370 Education  
RVK Classification: DK 2000   
Type: Article
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/55808
Release Date: 18. October 2022

File SizeFormat  
fisba55808.pdf2.89 MBPDFView/Open