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Private voting, public opinion and political uncertainty in the age of social media
Kusche, Isabel (2022): Private voting, public opinion and political uncertainty in the age of social media, in: Zeitschrift für Soziologie : ZfS, Berlin: de Gruyter Oldenbourg, Jg. 51, Nr. 1, S. 83–98, doi: 10.1515/zfsoz-2022-0006.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Privater Wahlakt, öffentliche Meinung und politische Unsicherheit im Zeitalter Sozialer Medien
Title of the Journal:
Zeitschrift für Soziologie : ZfS
ISSN:
0340-1804
Publisher Information:
Year of publication:
2022
Volume:
51
Issue:
1
Pages:
Language:
English
Abstract:
Before the advent of social media and big data analytics, the right to vote under conditions of ballot secrecy ensured a complementary relationship between the privacy of the voting act and political self-observation as a second-order observation in democratic political systems. Key to this relationship is the notion of public opinion. This notion and its relevance for professional political actors in dealing with political uncertainty are at stake in the age of social media. The privacy of the voting act becomes a problem once it is believed to be subject to the overriding influence of algorithmic recommendation and targeted advertising.
Vor der Verbreitung von Sozialen Medien und Big-Data-Analysen sorgte das allgemeine Wahlrecht in Verbindung mit dem Wahlgeheimnis in demokratischen politischen Systemen für eine komplementäre Beziehung zwischen der Privatheit des Wahlaktes und der politischen Selbstbeobachtung als Beobachtung zweiter Ordnung. Der Schlüssel für diese Beziehung ist die Idee der öffentlichen Meinung. Diese Idee und ihre Bedeutung für professionelle politische Akteure, die mit politischer Unsicherheit umgehen müssen, stehen im Zeitalter der Sozialen Medien in Frage. Die Privatheit des Wahlaktes wird zum Problem, wenn sich der Glaube verbreitet, dass algorithmenbasierte Empfehlungen und gezielte Werbung das Wahlverhalten entscheidend beeinflussen.
Keywords: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Big Data
Democracy
Elections
Political Campaigning
Privacy
Public Opinion
Social Media
Demokratie
öffentliche Meinung
politische Kampagnen
Privatheit
Soziale Medien
Peer Reviewed:
Yes:
International Distribution:
Yes:
Type:
Article
Activation date:
August 11, 2022
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/55053