Kultur in fachdidaktischen Lehrbüchern – eine diskursanalytische Perspektive auf Kultur in der Lehrerbildung




Faculty/Professorship: Foundations in Education  ; Religious Education  
Author(s): Kühn, Claudia  ; Lindner, Konstantin  ; Scheunpflug, Annette
Alternative Title: Culture in textbooks of subject didactics. Discourse analytical perspectives on culture in teacher training
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2022
Pages: 41-65
Source/Other editions: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24 (2021), 1, S. 41-65 - ISSN: 1434-663X
is version of: 10.1007/s11618-020-00986-2
Year of first publication: 2021
Language(s): German
Licence: Creative Commons - CC BY - Attribution 4.0 International 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-550496
Abstract: 
Lehrkräfte tradieren Kultur. Mit der dargestellten empirischen Studie wird die Frage, wie „Kultur“ in fachdidaktischen Lehrbüchern der universitären Lehrkräftebildung präsentiert wird, bearbeitet. Lehrbücher der Englisch‑, Geschichts- und Musikdidaktik wurden über ein mehrschrittiges Verfahren identifiziert und hinsichtlich kulturbezogener Vorstellungen diskursanalytisch ausgewertet. Die Befunde zeigen, dass der Kontingenz des Kulturellen im Rekurs auf bedeutungsorientierte kulturtheoretische Konzepte begegnet wird, Differenz setzende Aspekte in Bezug auf Praxisvorschläge implizit präsent sind und nur wenige metatheoretische sowie die Lehrkräfte zur Selbstreflexion einladende kulturbezogene Reflexionsangebote gemacht werden.

Teachers transmit culture. The present study raises the question of how contexts of culture are presented in didactic textbooks used in university teacher training. To this end, textbooks of English, History and Music Didactics were identified in a multi-step procedure and evaluated using discourse analysis with regard to culture-related concepts. The results show that meaning-orientated cultural-theoretical concepts are used to respond to the contingency of culture, that aspects of difference are implicitly present in relation to proposals for practice, and nearly no offers are made to (prospective) teachers to deal meta-theoretically and self-reflectively with concepts of culture and cultural education.
GND Keywords: Kulturpädagogik; Lehrerbildung
Keywords: Diskursanalyse, Kultur, Kulturelle Bildung, Lehrerbildung, Fachdidaktik, Culture, Cultural education, Discourse analysis, Subject didactics, Teacher training
DDC Classification: 370 Education  
RVK Classification: DN 1000   
Type: Article
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/55049
Release Date: 16. August 2022
Project: KulturPLUS: Kulturbezogene Lehrerinnen- und Lehrerbildung (WegE: Wegweisende Lehrerbildung)

File SizeFormat  
fisba55049.pdf314.89 kBPDFView/Open