Das kollektive Ritual als Performance? : Die Herstellung von religiöser „Authentizität“ in der differenzierten Gesellschaft




Faculty/Professorship: Sociological Theory  
Author(s): Pruisken, Insa; Loebell, Josefa
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2022
Pages: 171-194
Source/Other editions: Zeitschrift für Religion, Gesellschaft und Politik : ZRGP, 5 (2021), S. 171-194 - ISSN: 2510-1226
is version of: 10.1007/s41682-021-00086-w
Year of first publication: 2021
Language(s): German
Licence: Creative Commons - CC BY - Attribution 4.0 International 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-546682
Abstract: 
Der Beitrag greift Jeffrey Alexanders (2004) These auf, dass die einzelnen Komponenten kollektiver Rituale in der modernen Gesellschaft zwar zunehmend differenziert und somit religiös „entleert“ werden, in der Inszenierung aber „re-fusioniert“ werden können. Das Religiöse wird somit subjektiviert, mediatisiert und eventisiert. Rationalisierungsprozesse wie Organisations- und Marktbildung sowie Digitalisierung treiben diese Entwicklung voran. Im empirischen Teil vergleichen wir drei kollektive Rituale aus dem amerikanischen Evangelikalismus, die unterschiedliche Grade der Differenzierung aufweisen: Im Fall der (1) traditionellen Gemeinde wird religiöse Authentizität aus den engen sozialen Beziehungen innerhalb der Gemeinde und zur Denomination erzeugt. (2) Im Megakirchengottesdienst der Lakewood Church wird Authentizität in der professionellen Event-Inszenierung hergestellt. (3) Die evangelikale Vloggerin hingegen erzeugt Authentizität – und damit eine Bindung an ihr Publikum –, indem Skript und Darstellerin in der Inszenierung vollständig verschmelzen.

The contribution takes up Jeffrey Alexander’s (2004) idea that although the components of collective rituals become increasingly differentiated in modern society and thus religiously “empty”, they can be “re-fused” in the performance. Consequently, religion is subjectivized, mediatized and eventized. Rationalization processes such as the formation of organizations and markets as well as digitalization further this development. In the empirical section, we compare three collective rituals found in American evangelicalism that demonstrate varying degrees of differentiation. In the case of a (1) traditional congregation, religious authenticity is generated from the close social ties within the congregation and to the denomination. (2) In Lakewood Church’s megachurch service, authenticity is created in the professionally staged performance. (3) In contrast, the evangelical vlogger creates authenticity and a bond with her audience mainly by fusing completely with the script.
GND Keywords: Religion; Ritual; Authentizität; Soziale Differenzierung
Keywords: Inszenierung, Ritual, Evangelikalismus, Populäre Religion, Mediatisierung, Eventisierung, Social Performance, Evangelicalism, Popular religion, Mediatization, Eventization
DDC Classification: 300 Social sciences, sociology & anthropology  
230 Christianity & Christian theology  
RVK Classification: MS 6550   
Type: Article
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/54668
Release Date: 8. August 2022

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