Die Entwicklung des Fachinteresses Deutsch, Mathematik und Englisch in der Adoleszenz : Ein personenzentrierter Ansatz





Faculty/Professorship: Empirical Educational Research 
Author(s): Schurtz, Irene M.; Artelt, Cordula  
Title of the Journal: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung
ISSN: 1862-5002
Publisher Information: Leverkusen : Budrich
Year of publication: 2014
Volume: 9
Issue: 3
Pages: 285-301
Language(s): German
DOI: https://doi.org/10.3224/diskurs.v9i3.16623
Abstract: 
In diesem Beitrag werden die individuell verschiedenen Verläufe der Interessensentwicklung innerhalb der Schulfächer Deutsch, Mathematik und Englisch anhand eines personenzentrierten Ansatzes untersucht. Unter Rückgriff auf die BiKS-8-14 Studie werden Daten von N=1301 Schülerinnen und Schülern von der 4. bis zur 7. Jahrgangsstufe analysiert. Die Ergebnisse der latenten Klassenanalyse verweisen auf Subgruppen von Schülerinnen und Schülern mit spezifischen Interessensverläufen. Es ergeben sich fünf latente Klassen, die sowohl stabil undifferenzierte, zunehmend undifferenzierte als auch differenzierte Interessensprofile aufzeigen. Für die Annahme einer zunehmenden Differenzierung der Fachinteressen im Schulverlauf findet sich jedoch nur geringe Evidenz.

In this paper, a person-centered approach is used to investigate the various ways in which students’ interests in Language Arts, mathematics and English (as a first foreign language in school) develop over time. Based on the BiKS-8-14 study data of N = 1301, students are analyzed from grade 4 to grade 7. The findings of the latent class analysis point to sub-groups of students with different structures of interest development. These include five different latent classes. The respective profiles of interest development include stable, undifferentiated, increasingly undifferentiated and differentiated patterns of interest development. However, little evidence was found for a pattern of increasingly differentiated interests during the school course.
Keywords: Interessensentwicklung, Fachinteresse, Latente Klassenanalyse, Interest development, Subject interests
Type: Article
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/53757
Release Date: 7. April 2022