Discrimination in Education : Methodology, Theory, and Empirics of Teachers' Stereotypes, Prejudice, and Discriminatory Behavior





Faculty/Professorship: University of Bamberg  ; Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften: Abschlussarbeiten 
Author(s): Wenz, Sebastian
Corporate Body: GESIS -- Leibniz Institute for the Social Sciences
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2020
Pages: xii, 261 ; Illustrationen, Diagramme
ISBN: 978-3-86819-043-4
978-3-86819-044-1
Series ; Volume: GESIS Scientific Series ; 26
Supervisor(s): Kristen, Cornelia  ; Kleinert, Corinna  
Source/Other editions: Parallel erschienen als Druckausgabe und Online-Ausgabe bei GESIS - Leibniz Institute for the Social Sciences, Köln, 2020 (15,00 Euro)
Year of first publication: 2017
Language(s): English
Remark: 
Dissertation, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, 2017
DOI: 10.20378/irb-47754
Licence: Creative Commons - CC BY-NC - Attribution - NonCommercial 4.0 International 
DOI: 10.21241/ssoar.67307
URL: https://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/67307
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-477542
Abstract: 
In 'Discrimination in Education' the author makes methodological, theoretical, and empirical contributions to the study of discriminatory behavior by teachers towards students of different ethnicity, social class background, and gender. He reviews different motivations to study discrimination in education and beyond, provides an indepth discussion of numerous definitions of discrimination, and shows the potentials and limitations of theories from different disciplines to explain discrimination on the individual level and inequality between groups in the education system. In the empirical part of the book, the author examines the two major determinants of discrimination - prejudice and stereotypes - using data from the German General Social Survey (GGSS/ALLBUS) and the National Educational Panel Study (NEPS). The major empirical contribution in Discrimination in Education is an experimental study with a random sample of over 200 elementary school teachers. In this study, the author addresses several shortcomings of prior research. After discussing the complex findings of his experiment, he concludes by suggesting several routes future research should take to gather more evidence on discrimination in education, its determinants and consequences.

In Discrimination in Education leistet Sebastian E. Wenz methodische, theoretische und empirische Beiträge zur Untersuchung diskriminierenden Verhaltens von Lehrkräften gegenüber Schülerinnen und Schülern unterschiedlicher Ethnizität, sozialer Herkunft und Geschlecht. Wenz beschreibt verschiedene Motivationen zur Untersuchung von Diskriminierung innerhalb und außerhalb des Bildungswesens, diskutiert ausführlich zahlreiche Definitionen von Diskriminierung und zeigt die Möglichkeiten und Grenzen von Theorien aus verschiedenen Disziplinen zur Erklärung von Diskriminierung auf der individuellen Ebene und der Ungleichheit zwischen Gruppen im Bildungswesen auf. Im empirischen Teil des Buches untersucht Wenz die beiden wichtigsten Determinanten von Diskriminierung – Vorurteile und Stereotype – anhand von Daten der Allgemeinen Bevölkerungsumfrage der Sozialwissenschaften (ALLBUS) und dem Nationalen Bildungspanel (NEPS). Der wichtigste empirische Beitrag in Discrimination in Education ist eine experimentelle Studie mit einer Zufallsstichprobe von über 200 Grundschullehrkräften. Mit seinem Studiendesign adressiert Wenz verschiedene Limitationen der bisherigen Forschung. Nachdem er die vielschichtigen Ergebnisse seines Experiments diskutiert hat, macht Wenz abschließend verschiedene Vorschläge, wie zukünftige Studien weitere Evidenz zum Problemkomplex Diskriminierung im Bildungswesen sammeln können.
GND Keywords: Deutschland; Grundschule; Lehrer; Diskriminierung; Schüler
Keywords: Discrimination, Education, Ethnic Discrimination, Social Class Discrimination, Gender Discrimination, Teachers, Stereotypes, Prejudice, Immigrants, Social Class
DDC Classification: 300 Social sciences, sociology & anthropology  
RVK Classification: MS 7250   
Type: Doctoralthesis
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/47754
Release Date: 9. June 2020

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