Consumer Health Information Technology : Motivation, Ability, and Opportunity in the Contexts of Older People and Fitness Tracking Technology





Faculty/Professorship: Fakultät Wirtschaftsinformatik und Angewandte Informatik: Abschlussarbeiten ; University of Bamberg  
Author(s): Rockmann, Robert
Publisher Information: Bamberg : Otto-Friedrich-Universität
Year of publication: 2020
Pages: 192 ; Illustrationen, Diagramme
Supervisor(s): Weitzel, Tim  ; Gewald, Heiko
Year of first publication: 2019
Language(s): English
Remark: 
Kumulative Dissertation, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, 2019
DOI: 10.20378/irb-46840
Licence: Creative Commons - CC BY - Attribution 4.0 International 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-irb-468402
Abstract: 
This dissertation examines the use of consumer health IT to support healthy behavior and well-being. Based on the current state of knowledge, this dissertation identifies three constituent components of consumer health IT use: 1) motivation in terms of the user's health-related needs and goals, 2) ability with regards to IT-related and health-related ability such as IT self-efficacy or health knowledge respectively, and 3) opportunity in terms of the functions and features of the IT that potentially support health and well-being. Results of empirical research on the use of consumer health IT in the context of an aging society and fitness tracking technologies show the strong interplay of these three components. On the one hand, the specific motivations of the users direct the realization of specific opportunities provided by the IT, which in turn have specific impacts on healthy behavior and well-being. On the other hand, a closer fit between the specific motivation and the specific, realized opportunity contributes to a higher effectiveness. IT- and health-related abilities facilitate the realization of the opportunities of the IT and help to cope with unintended, adverse effects. Overall, this dissertation extends the theoretical knowledge of consumer health IT with additional insights for the aging society and fitness tracking technologies that offer practical assistance in designing consumer health IT.

Diese Dissertation untersucht die Nutzung von Consumer Health IT zur Unterstützung von gesundem Verhalten und Wohlbefinden. Aufbauend auf dem Stand der Forschung identifiziert diese Dissertation drei übergreifende Komponenten zur Nutzung von Consumer Health IT: 1) Motivation im Sinne von gesundheitsbezogenen Bedürfnisse und Ziele des Nutzers, 2) Fähigkeiten des Nutzers in Bezug auf IT und Gesundheit, sowie 3) Opportunitäten der IT im Sinne der Funktionen und Features die eine potentielle Unterstützung von Gesundheit und Wohlbefinden bieten. Empirische Ergebnisse zur Nutzung von Consumer Health IT in den Kontexten der alternden Gesellschaft sowie Fitness Tracking Technologien zeigen das enge Zusammenspiel dieser drei Komponenten auf. So steuern einerseits die spezifischen Motivationen der Nutzer die Inanspruchnahme spezifischer Opportunitäten der IT, welche wiederum bestimmte Auswirkungen auf gesundes Verhalten und Wohlbefinden verursachen. Andererseits trägt eine engere Passung zwischen Motivation des Nutzers und der jeweiligen Opportunität der IT zu einer höheren Wirksamkeit bei. IT- wie gesundheitsbezogene Fähigkeiten haben dabei eine unterstützende Rolle zur Inanspruchnahme der Opportunitäten der IT und tragen zur Bewältigung ungewollter, negativer Effekte bei. Insgesamt erweitert diese Dissertation das theoretische Wissen zu Consumer Health IT mit weiteren, spezifischen Erkenntnissen in den Kontexten der alternden Gesellschaft sowie Fitness Tracking Technologien und bietet praktische Hilfestellungen zur Gestaltung von Consumer Health IT.
GND Keywords: Verbraucher ; Gesundheit ; Informationstechnik ; Motivation ; Einverständnis ; Fähigkeit
Keywords: Consumer Health IT, Affordances, Motivation, Ability, IT Use
DDC Classification: 330 Economics  
004 Computer science  
RVK Classification: ST 505   
Type: Doctoralthesis
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/46840
Release Date: 27. February 2020

File Description SizeFormat  
46840fisba_A3a.pdf2.35 MBPDFView/Open