Aleksandr Puškin und der Kaukasus. Literatur. Geschichte. Bilder





Professorship/Faculty: Professur für Slavische Kunst- und Kulturgeschichte
Author(s): Keil, Rolf-Dietrich; Erdmann, Elisabeth von ; Arinstejn, Leonid; Kissel, Wolfgang Stephan; Ebbinghaus, Andreas; Grob, Thomas; Kempgen, Sebastian ; Raev, Ada ; Stüdemann, Dietmar
Alternative Title: Aleksandr Puškin and the Caucasus. Literature. History. Images
Corporate Body: Deutsche Puschkin-Gesellschaft e.V.
Institut für Slavistik der Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Publisher Information: Bamberg : University of Bamberg Press
Year of publication: 2018
ISBN: 978-3-86309-549-9
978-3-86309-550-5
Source/Other editions: Parallel erschienen als Druckausg. in der University of Bamberg Press, 2018 (27,00 EUR)
Pages / Size: 211 Seiten : Illustrationen, Karten
Language(s): German
Series ; Volume: Schriften aus der Fakultät Geistes- und Kulturwissenschaften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Link to order the print version: http://www.uni-bamberg.de/ubp/
Other Contributing Persons: Cau, Helene
Editors: Raev, Ada ; Stüdemann, Dietmar
Abstract: 
Der Band Aleksandr Puškin und der Kaukasus. Literatur. Geschichte. Bilder beleuchtet jene Phase der russischen Geschichte und Kultur, als im Zuge der Expansionspolitik des Zarenreiches neue, ferne Gebiete in den Blick gerieten. Gerade die Kaukasusregion bildete mit ihrer atemberaubenden Bergwelt und den dort seit alters her ansässigen Völkern mit unterschiedlichen Religionen, Sitten und Gebräuchen für die Konstituierung des Selbstverständnisses des Dichters Aleksandr Puškin (1799-1837) und der russischen Gesellschaft eine Herausforderung.
Die Beiträge von Rolf-Dietrich Keil, Elisabeth von Erdmann, Leonid Arinštejn, Wolfgang Stephan Kissel, Andreas Ebbinghaus, Thomas Grob, Ada Raev und Sebastian Kempgen bewegen sich räumlich, zeitlich und methodisch zwischen unterschiedlichen Polen. Die Zugangsweisen umfassen biographische, macht- und geopolitische, literaturwissenschaftliche, ideengeschichtliche, kulturwissenschaftliche, kunsthistorische und wissenschaftsgeschichtliche Fokussierungen.
In der Zusammenschau von unterschiedlichen Quellen, literarischen Werken und bildkünstlerischen Zeugnissen wird herausgearbeitet, dass der Kaukasus aus russischer Sicht im ersten Drittel des 19. Jahrhunderts viele Gesichter hatte: Er war gleichermaßen mythengesättigter „Mundus Imaginalis“, Ort romantischer Sehnsucht und orientalischer Phantasien, „imperiale Landschaft“ und vielgestaltige Kulturlandschaft. Darüber hinaus diente er als Inspirationsquelle für neue literarische und bild-künstlerische Genres, als Erkenntnisraum und Prüfstein für den Begriff der Zivilisation. Neben Besonderheiten des russischen Orientdiskurses wird abschließend der Umgang des modernen Georgien mit dem kulturellen Erbe der einstigen Besatzer thematisiert.

The volume Aleksandr Puškin and the Caucasus. Literature. History. Images examines a period of Russian history and culture in which new distant territories came into view as a consequence of Russian expansionism. The Caucasus region with its stunning mountain landscapes and its ancient peoples of various religions, habits and customs posed a challenge both to the development of Aleksandr Puškin’s (1799-1837) self-concept as a poet as well as to the formation of the identity of the Russian society as a whole.
The articles written by Rolf-Dietrich Keil, Elisabeth von Erdmann, Leonid Arinštejn, Wolfgang Stephan Kissel, Andreas Ebbinghaus, Thomas Grob, Ada Raev and Sebastian Kempgen encompass different aspects of time, space and methodology. The theoretical approaches include biographical, power-political, geopolitical and literary focuses, as well as an emphasis on the history of ideas, cultural science, history of art and history of science.
In the synopsis of diverse source material, including works of literature and visual arts, it becomes apparent that from the Russian perspective in the first third of the 19th century, the Caucasus had many faces. It simultaneously was a mythological “Mundus Imaginalis”, a place of romantic longing and oriental phantasies, an “imperial landscape” and a territory with multifarious cultural landscapes. It served as a source of inspiration for new literary and artistic genres, a place of cognition and a touchstone for the concept of civilization. Apart from specific aspects of the Russian orientalist discourse, it is also discussed how modern Georgia deals with the cultural heritage of its former occupiers.
Catchwords: Puškin, Aleksandr Sergeevič, 1799-1837 ; Kaukasus
DDC Classification: 890 Literaturen anderer Sprachen
RVK Classification: KI 5514
DOI: 10.20378/irbo-51038
Licence: German Act on Copyright
URN: urn:nbn:de:bvb:473-opus4-510387
Document Type: Conferenceobject
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/43104
Release date: 16. January 2018

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