Ganztagsschule organisieren - ganztags Unterricht gestalten
Faculty/Professorship: | Didactics of Politics and Society ; Bamberg Centre for Teacher Education ; School Education |
Faculty/Professorship: | Education |
Author(s): | Dobelke, Susanne; Arnold, Christopher Edgar; Post, Eva-Maria; Albustin, Ute; Schmitt, Hubert; Langer, Claudia; Schmalisch, Günther; Waschler, Gerhard; Driesch, Volker von den; Drauschke, Klaus; Dasch, Hans; Lehrl, Siegfried; Zulley, Jürgen; Rittelmeyer, Christian; Dollinger, Silvia; Stolz, Heinz-Jürgen; Koller, Gerhard; Heibler, Markus ; Rabenstein, Kerstin; Diller, Elmar; Reheis, Fritz ; Oelkers, Jürgen; Bueb, Bernhard; Weier, Ursula; Nerowski, Christian; Eger, Eugen; Lamm, W. Andreas |
Editors: | Nerowski, Christian; Weier, Ursula |
Alternative Title: | Whole-Day Schools - Management and Education |
Corporate Body: | Bayerisches Staatsinstitut für Schulqualität und Bildungsforschung ISB; FOrsprung e.V. |
Publisher Information: | Bamberg : University of Bamberg Press |
Year of publication: | 2010 |
Pages: | 292 ; Illustrationen, Diagramme |
ISBN: | 978-3-923507-90-0 |
Series ; Volume: | Forum Lehrerinnen- und Lehrerbildung (FLB) = Forum Erziehungswissenschaft und Bildungspraxis ; 2 |
Source/Other editions: | Parallel erschienen als Druckausg. in der University of Bamberg Press, 2010 (16,00 EUR) |
Language(s): | German |
Link to order the print version: | http://www.uni-bamberg.de/ubp/ |
Licence: | German Act on Copyright |
URN: | urn:nbn:de:bvb:473-opus-2917 |
Abstract: | Ganztagsschulen haben durch ihr Mehr an Zeit einen größeren Spielraum, die Schulgestaltung an den Bedürfnissen der Beteiligten zu orientieren. In einer Auseinandersetzung mit anderen Perspektiven kann es gelingen, die Ausrichtung der eigenen Schule zu diskutieren, zu festigen und zu schärfen. Pädagogische Fortbildungsveranstaltungen bieten dazu eine Möglichkeit. Der zweite bayerische Ganztagsschulkongress Ganztagsschule gestalten – ganztags Unterricht organisieren am 3. und 4. März 2010 in Forchheim bot den Teilnehmerinnen und Teilnehmern anhand vielfältiger Vorträge und Workshops ein Forum zur Diskussion mit Perspektiven aus Wissenschaft, Schulpraxis und Bildungspolitik. Die Dokumentation der Veranstaltung liegt hiermit vor. All-day schools stand out against other types of schools due to the extended availability of time and therewith a wider range of possibilities to adjust the orientation of the school to the needs of the persons involved. Schools can evolve and strengthen their orientation by a discursive examination and discussion of different approaches. A good opportunity for advancing this discussion are events in pedagogical further education. During the second Bavarian all-day school congress "Modelling All-Day School - Organizing All-Day Tuition", held on the 3rd and 4th of March 2010 in Forchheim/Germany, participants had the opportunity to attend numerous workshops and presentations as well as a panel discussion featuring experts from the fields of educational science, educational policy and teaching. The documentation of the congress is now available. |
GND Keywords: | Ganztagsschule; Schulentwicklung |
Keywords: | Ganztagsschule , Unterricht , Schulentwicklung , Reformpaedagogik , Bildungspolitik, Ganztagsschule, Unterricht, Schulentwicklung, Reformpaedagogik, Bildungspolitik |
DDC Classification: | 370 Education |
RVK Classification: | DO 1100 |
Type: | Conferenceobject |
URI: | https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/257 |
Year of publication: | 28. January 2011 |
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Dokument_1.pdf | 4.9 MB | View/Open |

originated at the
University of Bamberg
University of Bamberg