“Like some damned Juggernaut” – The proto-filmic monstrosity of late Victorian literary figures




Professorship/Faculty: English Literary Studies  
Author(s): Weber, Johannes
Publisher Information: Bamberg : University of Bamberg Press
Year of publication: 2015
Pages: 477 ; Illustrationen
ISBN: 978-3-86309-348-8
978-3-86309-349-5
Series ; Volume: Bamberger Studien zu Literatur, Kultur und Medien  ; 14
Supervisor(s): Houswitschka, Christoph ; Glasenapp, Jörn
Source/Other editions: Parallel erschienen als Druckausg. in der University of Bamberg Press, 2015 (22,00 EUR)
Language(s): English
Remark: 
Zugl.: Bamberg, Univ., Diss.
Link to order the print version: http://www.uni-bamberg.de/ubp/
Licence: German Act on Copyright 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-opus4-267683
Abstract: 
The eponymous heroes of "Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde", "The Picture of Dorian Gray" and "Dracula" are known to most through the medium of film. These novels were adapted early on in the history of the medium and have been revisited by film makers countless times. This book asks why they had such a lasting resonance in film. It claims that the monsters featured in these novels, which were written at the advent of cinematography, differ from previous Gothic leads: Jekyll/Hyde, Dorian Gray and Dracula were born from a sense of unease with the photographic image at a time when it began to move. They embody fears triggered by new ways of representing – and thus thinking about – the human body. Their exhibitions of deviant corporeality and its effect on others anticipate the representation of the human body in film as well as an audience’s reception of a film.
Through its numerous case studies, this monograph is able to show that film history can be told as a history of the representation of the human body. It features discussions of films as diverse as "Der Januskopf", "Nosferatu", "Vampyr", "Le Testament du Docteur Cordelier", "Altered States", "Dorian Gray im Spiegel der Boulevardpresse" and "Bram Stoker’s Dracula".

Viele kennen "Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde", "The Picture of Dorian Gray" und "Dracula" nur aus Filmen. Warum sind gerade diese drei Schauerromane, die zur Geburtsstunde der Kinematographie entstanden, immer wieder verfilmt worden? Dieser Frage spürt die vorliegende Studie nach.
Als Produkte des spätviktorianischen Unbehagens über das fotographische Abbild, das im Begriff steht, zum Bewegtbild zu werden, sind ihre Titelfiguren Monster eines neuen Typus. In ihrer abnormen Körperlichkeit und ihrer Wirkung auf andere nehmen Dr. Jekyll/Mr. Hyde, Dorian Gray und Graf Dracula vorweg was mit dem Menschen im und durch den Film geschieht.
Anhand der Figuren von Dorian Gray, Jekyll/Hyde und Dracula rekonstruiert die vorliegende Studie die frühe Filmtheorie als Denken über das Verhältnis des Menschen zu seinem Körper. Unter den Filmen, die als Realisationen des proto-filmischen Potentials der drei Figuren besprochen werden, sind "Der Januskopf", "Nosferatu", "Vampyr", "Le Testament du Docteur Cordelier", "Altered States", "Dorian Gray im Spiegel der Boulevardpresse" und "Bram Stoker’s Dracula".
SWD Keywords: Englisch ; Literatur ; Literarische Gestalt ; Das Monströse ; Geschichte 1880 - 1901 ; Online-Publikation
Keywords: Intermedialität, Großbritannien, Deutschland, USA, Vampir, Frühe Filmtheorie, Wilde, Oscar |The Picture of Dorian Gray|, Stevenson, Robert Louis |Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde|, Stoker, Bram |Dracula|, literature and film, early film theory, adaptation studies, monster studies, vampire
DDC Classification: 820 English literature  
RVK Classification: HL 1101   
Document Type: Doctoralthesis
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/21900
Year of publication: 4. November 2015
Awards: Görres Wissenschaftspreis 

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