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Organisationskommunikation von Max Weber zu Niklas Luhmann : Wie interdisziplinäre Theoriebildung gelingen kann
Rühl, Manfred (2015): Organisationskommunikation von Max Weber zu Niklas Luhmann : Wie interdisziplinäre Theoriebildung gelingen kann, 1. Auflage Wiesbaden: Springer Fachmedien, doi: 10.1007/978-3-658-08924-5.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Organizational Communication from Max Weber to Niklas Luhmann : How interdisciplinary theory formation may be successful
Publisher Information:
Year of publication:
2015
Pages:
Edition:
1
ISBN:
978-3-658-08924-5
978-3-658-08923-8
Series ; Volume:
essentials
Language:
German
Abstract:
Seit ihren Anfängen stellt die Kommunikationswissenschaft die menschliche Kommunikation [human communication] in den Mittelpunkt (Dance 1967; A. G. Smith 1966; Schramm 1997). Der Begriff Organisation ist seit dem 19. Jahrhundert in sozialwissenschaftlichem Gebrauch (Luhmann 1964). Für Probleme der Organisationskommunikation [organizational communication] erstellt W. Charles Redding (1972) einen ersten Forschungsüberblick, und Karlene H. Roberts et al. (1974, S. 501) konstatieren: "Organizational communication appears to be in an identity crisis." Üblicherweise werden Anfänge der Organisationskommunikation mit Messungen organisatorischer Arbeit in Industriebetrieben durch die Ingenieure Frederick W. Taylor (1911) und Henri Fayol (1916) in Zusammenhang gebracht. Die junge deutsche Betriebswirtschaftslehre (Plenge 1919) sucht nach der richtigen Betriebsführung [management], und die sozialpsychologisch-empirisch operierenden Hawthorne-Studien (Mayo 1933; Roethlisberger und Dickson 1939) experimentierten in tayloristisch bestimmten Arbeitsorganisationen. Mit seiner Bürokratieforschung eröffnet Max Weber (1922) das Theoretisieren über sinnmachendes Handeln rationaler Organisation. Mary Parker Follett (1941), Chester I. Barnard (1938, 1948) und Herbert A. Simon (1945, 1958) problematisieren Verbindungen zwischen Organisation, Entscheidung und Kommunikation. Niklas Luhmann (2000) empfiehlt, die Organisation nicht länger als eine, durch Hierarchie und Zweck/Mittel-Beziehungen strukturierte Gegebenheit hinzunehmen, vielmehr ein autopoietisches System zu rekonstruieren, das sich durch Kommunikation und Entscheidungsprogramme selbst reproduziert. Im deutschen Sprachraum setzt sich die Journalismusforschung am ehesten mit dieser reflexionstheoretischen Entwicklung auseinander.
Since its beginnings communications puts human communication in the center (Dance 1967; A. G. Smith, 1966; Schramm 1997. The concept organisation has been in sociological use since the 19th century (Luhmann 1964). For problems of the organizational communication W. Charles Redding (1972) makes a first research summary, and Karlene H. Roberts et al (1974, p. 501) notice: "Organizational communication appears to be in an identity crisis." Beginnings of organizational communication are normally brought in connection with measuring organizational work in industrial plants by the engineers Frederick W. Taylor (1911) and Henri Fayol (1916). Early German management science (Plenge 1919) looked for the right management, the Hawthorne studies operating social psychologically on management (Mayo 1933; Roethlisberger and Dickson 1939) experimented in tayloristisch labour organizations. With his bureaucracy research Max Weber (1922) opened theorizing sensemaking action of rational organisation. Mary Parker Follett (1941), Chester I. Barnard (1938, 1948) and Herbert A. Simon (1945, 1958) discuss connections between organisation, decision-making and communication. Niklas Luhmann (2000) recommends not to accept hierarchy and means/end-schema as structures of organisations any longer, rather to reconstruct it as an autopoietic system by communication and decision programmes. In German speaking areas journalism research most likely has a good look at this development.
Keywords:
Entwicklung, Kommunikation, Entscheidung, Organisation, Gesellschaft
Type:
Book
Activation date:
April 7, 2015
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/21634