Migration and Health - Empirical Analyses based on the German Socio-Economic Panel Study (SOEP)




Professorship/Faculty: Graduiertenkolleg Märkte und Sozialräume in Europa 
Authors: Sander, Monika
Alternative Title: Migration und Gesundheit - Empirische Analysen mit dem Sozio-oekonomischen Panel (SOEP)
Publisher Information: Bamberg : opus
Year of publication: 2009
Pages / Size: 229 S.
Supervisor(s): Schwarze, Johannes
Language(s): English
Remark: 
Bamberg, Univ., Diss., 2009
Licence: German Act on Copyright 
URN: urn:nbn:de:bvb:473-opus-1966
Document Type: Doctoralthesis
Abstract: 
The so-called 'healthy immigrant effect' (HIE) is one of the most striking findings concerning immigrants and their health status. It is usually said to consist of two parts: According to the first part, immigrants upon arrival are on average healthier than their native peers. This finding is mostly explained by self-selection among their origin population. The idea is that healthier individuals are more likely to migrate as they are more able to reap the reward of the investment ‘migration’ than less healthy individuals. However, according to the second part, this health gap between immigrants and natives closes after a relatively short period of time, and the health of immigrants is converging to that of the natives or is getting even worse. This gradient of immigrants’ health has been found in many countries (e.g., Australia, Canada, and the United States) and for many different measures of health (e.g., self-rated health, chronic diseases). The causes for this decline in immigrants’ health are subject to ongoing research, but the underlying processes are not yet fully understood. In literature, several different explanations are discussed: The adoption of destination-country habits and lifestyles, the structural and material relationship between a low socio-economic status and poor health, additional stress due to the migration process, persistent barriers to access to health care due to cultural or language factors, as well as a kind of 'statistical artefact' due to selection effects caused by return migration. As health is a rather complex concept, one can assume that none of the proposed explanations can solely explain the decline in immigrants’ health, but rather that the health deterioration is a result of different interacting causes. This thesis investigates three of the proposed possible explanations for a decline in immigrants’ health, namely return migration, the adoption of destination-country habits and lifestyles, and immigrants’ access to health care and utilisation of health care services.

Obwohl ‚Migration’ seit langem einen wesentlichen wirtschafts- und sozialwissenschaftlichen Forschungsschwerpunkt darstellt, sind die Determinanten des Gesundheitszustandes von Migranten – vor allem in Deutschland – noch weitgehend unerforscht. Eine der bedeutendsten Thesen in der internationalen Literatur in Bezug auf den Gesundheitszustand von Migranten ist der sog. 'healthy immigrant effect' (HIE). Dieser besagt, dass Migranten zu Beginn ihrer Aufenthaltsdauer durchschnittlich gesünder sind als die einheimische Bevölkerung, dieser Gesundheitsvorteil aber mit steigender Aufenthaltsdauer abnimmt und der Gesundheitszustand der Migranten sich dem der einheimischen Bevölkerung annähert oder sogar noch schlechter wird. Während der anfängliche Gesundheitsvorteil in der Literatur weitgehend einstimmig mit positiver Selektion erklärt wird, ist die Verschlechterung des Gesundheitszustandes mit steigender Aufenthaltsdauer noch weitgehend ungeklärt und wird kontrovers diskutiert. Hier knüpft die vorliegende Arbeit an und untersucht empirisch mit Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) drei mögliche Erklärungsfaktoren: (1) Remigration: Die Verschlechterung des Gesundheitszustandes der Migranten könnte ein statistisches Artefakt sein, wenn durchschnittlich gesündere Personen rückwandern. (2) Gesundheitsverhalten: Migranten könnten mit zunehmender Aufenthaltsdauer ihr Gesundheitsverhalten an das vergleichsweise ungesündere Verhalten im Gastland anpassen. (3) Zugang und Inanspruchnahme des Gesundheitssystems: Kulturelle oder sprachliche Barrieren könnten zu Ungleichheit im Zugang oder in der Inanspruchnahme von Gesundheitsleistungen führen.
SWD Keywords: Deutschland, Einwanderer, Gesundheit, Online-Publikation
Deutschland
Einwanderer
Gesundheit
Online-Publikation
Keywords: Migration, Gesundheit, SOEP, Migration, health, SOEP, Migration, Gesundheit, SOEP, health,
DDC Classification: 300 Social sciences, sociology & anthropology 
RVK Classification: QU 400   QX 700   
URI: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/166
Release Date: 19. April 2012

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