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Prozesse familialer Komplizenschaft und (un-)sichtbarer Ungleichheiten : Kindheit und Familienleben (KidsComplicity)
Harring, Dana (2025): Prozesse familialer Komplizenschaft und (un-)sichtbarer Ungleichheiten : Kindheit und Familienleben (KidsComplicity), in: Soziale Passagen : SP ; Journal für Empirie und Theorie sozialer Arbeit, Wiesbaden: Springer VS, Jg. 17, Nr. 1, S. 309–313, doi: 10.1007/s12592-025-00543-w.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Processes of familial complicity and (in)visible inequalities : childhood and family life (KidsComplicity)
Title of the Journal:
Soziale Passagen : SP ; Journal für Empirie und Theorie sozialer Arbeit
ISSN:
1867-0199
1867-0180
Publisher Information:
Year of publication:
2025
Volume:
17
Issue:
1
Pages:
Language:
German
Abstract:
Im Forschungsprojekt ‚KidsComplicity‘ wird die aktive Mitgestaltung von Kindern an familialen Aushandlungs- und Transformationsprozessen in den Fokus gerückt. Ausgehend von der Annahme, dass Kinder das familiale (Nicht‑)Miteinander mitgestalten, werden die alltäglichen Handlungen von Kindern in der Familie erforscht. Es wurde ein ethnographischer Forschungszugang gewählt, um durch Beobachtungen und ethnographische Interviews umfassende Erkenntnisse über die Rollen von Kindern in Familien sowie deren Handlungsbeiträge in Aushandlungsprozessen und Transformationen von Familien zu gewinnen. Ziel des Projekts ist es, die Komplexität der kindlichen Interaktions- und Handlungsmuster in Familien zu erfassen und abzubilden. Theoretisch leitend sind dabei die Fragen nach dem Doing, den alltäglichen Praktiken, und dem Displaying, der Darstellung von Familie durch Kinder.
The research project “KidsComplicity” focuses on the active participation of children in family negotiation and transformation processes. Based on the assumption that children help shape family (non)togetherness, the everyday actions of children within the family are explored. An ethnographic research approach was chosen to gain comprehensive insights into the roles of children in families and also their contributions to negotiation processes and family transformations via observations and ethnographic interviews. The aim of the project is to record and depict the complexity of childrenʼs patterns of interaction and positions within families. Theoretically, the guiding questions are about “doing” (everyday practices) and “displaying” (the representation of family) by children.
Keywords: ; ; ; ; ; ;
Doing Family
Ethnografie
Kindheitsforschung
Familienalltag
Ethnography
Childhood research
Family’s everyday life
DDC Classification:
RVK Classification:
Peer Reviewed:
Yes:
Type:
Article
Activation date:
May 27, 2025
Project(s):
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/108428