Options
Soziale Ungleichheiten in der Beschäftigung mit nachhaltigkeitsbezogenen Themen im Erwachsenenalter
Costa, Jana; Kühn, Claudia (2024): Soziale Ungleichheiten in der Beschäftigung mit nachhaltigkeitsbezogenen Themen im Erwachsenenalter, in: Zeitschrift für Weiterbildungsforschung = Journal for Research on Adult Education, Berlin ; Heidelberg: Springer, Jg. 47, Nr. 3, S. 603–626, doi: 10.1007/s40955-024-00298-6.
Author:
Alternative Title:
Social inequalities in the engagement with sustainability-related topics in adulthood
Title of the Journal:
Zeitschrift für Weiterbildungsforschung = Journal for Research on Adult Education
ISSN:
2364-0014
2364-0022
Publisher Information:
Year of publication:
2024
Volume:
47
Issue:
3
Pages:
Language:
German
Abstract:
In diesem Beitrag werden Daten der Erwachsenenkohorte des Nationalen Bildungspanels reanalysiert und es wird untersucht, mit welchen nachhaltigkeitsbezogenen Lernthemen sich Erwachsene informell beschäftigen und welche Rolle dabei soziale Ungleichheitskategorien spielen. Dazu wurden insgesamt 17.395 offene Angaben aus vier Erhebungswellen entlang eines zuvor entwickelten Kategoriensystems kodiert und ausgewertet (n = 6793). Die Befunde der logistischen Regressionsanalyse deuten darauf hin, dass die Chance, sich mit nachhaltigkeitsbezogenen Themen zu beschäftigen, von Geschlecht, Alter, Bildungsgrad, Einkommen sowie beruflichem Status abhängt. Darüber hinaus zeigen sich soziale Unterschiede hinsichtlich der Themen.
This article re-analyses data from the adult cohort of the National Educational Panel Study and examines which sustainability-related learning topics adults engage in informally and what role social inequality categories play in this. A total of 17,395 open-ended responses from four waves of the survey were coded and analyzed according to a previously developed category system (n = 6793). The results of the logistic regression analysis indicate that the chances of being involved in sustainability issues depend on gender, age, educational level, income and occupational status. There are also differences with regards to the topics of interest.
Keywords: ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Nachhaltigkeit
Informelle Lernthemen
Soziale Ungleichheit
Nationales Bildungspanel
Sekundärdatenanalyse
Sustainability
Informal learning issues
Social inequality
National Education Panel
Secondary data analysis
DDC Classification:
RVK Classification:
Type:
Article
Activation date:
April 11, 2025
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/107498