Options
Inverted-Classroom-Tagungen : Erfahrungsbericht zu einem neuen Konferenzformat
Mrohs, Lorenz; Witt, Theresia; Herrmann, Dominik (2023): Inverted-Classroom-Tagungen : Erfahrungsbericht zu einem neuen Konferenzformat, in: Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE, Wien: ÖGHD, Jg. 18, Nr. 4, S. 315–331, doi: 10.21240/zfhe/18-04/17.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Inverted-classroom conferences : A report on a new conference format
Title of the Journal:
Zeitschrift für Hochschulentwicklung : ZFHE
ISSN:
2219-6994
Publisher Information:
Year of publication:
2023
Volume:
18
Issue:
4
Pages:
Language:
German
Abstract:
Der Beitrag befasst sich mit einem neuen Konferenzformat in Anlehnung an das Inverted-Classroom-Konzept, bestehend aus einem asynchronen Online-Teil und einer synchronen Präsenzveranstaltung. Im Vordergrund steht die Frage, wie Konferenzen didaktisch sinnvoll gestaltet werden können. Das Inverted-Classroom-Konzept kann darauf Antwort geben, jedoch liefert die Literatur keine Hinweise, wie dies auf wissenschaftliche Tagungen angewendet werden kann. Der vorliegende Erfahrungsbericht gibt Einblicke in die Gestaltung einer Inverted-Classroom-Konferenz. Dadurch soll auf ein neues Konferenzformat aufmerksam gemacht und ein Anstoß für weitere wissenschaftliche Auseinandersetzungen gegeben werden.
This paper deals with a new conference format based on the inverted-classroom concept, which consists of an initial asynchronous online session followed by a face-to-face event. The focus is on how to design conferences with a new format in a didactically meaningful way. Although the inverted-classroom concept offers a possible solution, the existing literature provides no guidance on how this approach can be applied to scientific conferences. Therefore, this experience report provides insights into the design of an inverted-classroom conference in order to draw attention to a new conference format and to provide an impetus for further scientific debate.
Keywords: ; ; ; ; ; ; ; ; ;
wissenschaftliche Tagung
Online-Konferenz
hybride Konferenz
Inverted-Classroom-Tagung
Inverted Classroom
scientific conference
online conference
hybrid conference
inverted-classroom conference
inverted classroom
DDC Classification:
RVK Classification:
Peer Reviewed:
Yes:
Open Access Journal:
Yes:
Type:
Article
Activation date:
January 10, 2024
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/92634