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Operationalization of Academic Risk Taking in University Students
Hübner, Vanessa; Pfost, Maximilian (2023): Operationalization of Academic Risk Taking in University Students, in: Journal for educational research online : JERO = Journal für Bildungsforschung online, Münster: Waxmann, Jg. 15, Nr. 1, S. 74–94, doi: 10.31244/jero.2023.01.04.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Operationalisierung akademischer Risikobereitschaft Studierender
Title of the Journal:
Journal for educational research online : JERO = Journal für Bildungsforschung online
ISSN:
1866-6671
Publisher Information:
Year of publication:
2023
Volume:
15
Issue:
1
Pages:
Language:
English
Abstract:
Academic Risk Taking (ART) is a type of student behavioral engagement characterized by uncertainty regarding the outcome. Students for example share their ideas on difficult topics during class. When taking academic risks, students are confronted with the possibility of being perceived as less competent by others. Students and instructors ascribe a beneficial effect to ART, and ART may foster academic achievement by promoting deep learning. Still, research shows that students avoid taking academic risks. This phenomenon is largely unexplained and there is only little research on ART in the context of higher education. This may be due to a lack of short survey instruments. This study addresses this issue by proposing an extensive self-report measure to evaluate students’ general (G-ART) as well as seminar specific ART (S-ART). First results indicate that two dimensions of ART, seminar group and peer context, may be differentiated. The third dimension of instructor context shows low consistency and needs to be revised. Possible applications of the scale include closer exploration of the nature of the construct ART regarding stability over time and different contexts. The instrument enables analyzing possible social and gender disparities as well as the relationship between seminar characteristics, ART and academic achievement.
Akademische Risikobereitschaft (ART) ist eine Form der behavioralen Partizipation und wird durch die Unsicherheit Studierender bezüglich des Ergebnisses einer Lernsituation charakterisiert. Dies ist beispielsweise der Fall, wenn Studierende während Seminaren ihre Ideen zu schwierigen Themen teilen. Gehen Studierende akademische Risiken ein, sind sie mit der Möglichkeit konfrontiert, von anderen als weniger kompetent wahrgenommen zu werden. Studierende und Dozierende schreiben ART einen lernförderlichen Effekt zu und ART kann durch die Unterstützung tiefen Lernens positiv auf akademischen Erfolg wirken. Dennoch werden akademische Risiken von Studierenden gemieden. Dieses Phänomen ist weitgehend unerklärt, es existiert nur wenig Forschung zu ART im Hochschulbereich. Dies kann auf einen Mangel an simplen Erhebungsinstrumenten zurückzuführen sein. Die vorliegende Studie befasst sich mit diesem Problem durch die Entwicklung eines umfassenden Selbstauskunftsinstruments, das ART sowohl in allgemeinen (G-ART) als auch in seminarspezifischen (S-ART) Kontexten erfasst. Erste Ergebnisse deuten auf die Differenzierung von zwei Dimensionen hin: Seminargruppe und Peer-Kontext. Die dritte Dimension, der Dozentenkontext, weist eine geringe Konsistenz auf und benötigt weitere Überarbeitung. Mögliche Anwendungen der Skala umfassen die nähere Untersuchung der Beschaffenheit des Konstrukts ART hinsichtlich der Stabilität über die Zeit und verschiedene Kontexte hinweg, die Analyse möglicher sozialer und geschlechtsspezifischer Disparitäten sowie die Beziehung zu Seminarcharakteristika und akademischem Erfolg.
GND Keywords: ; ; ;
Student
Hochschulunterricht
Mitarbeit
Risikobereitschaft
Keywords: ; ; ; ; ; ; ;
Academic risk taking
Higher education
Student engagement
Self-report-scale
Akademische Risikobereitschaft
Hochschule
Partizipation
Fragebogenskala
DDC Classification:
RVK Classification:
Peer Reviewed:
Yes:
Open Access Journal:
Yes:
Type:
Article
Activation date:
June 4, 2024
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/95471