Options
Motivationale Aspekte in der Therapie der Agoraphobie mit und ohne Panikstörung
Ivert, Petra Maria (2009): Motivationale Aspekte in der Therapie der Agoraphobie mit und ohne Panikstörung, Bamberg: opus.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Motivational Aspects in the Treatment of Agoraphobia with and without Panic Disorder
Publisher Information:
Year of publication:
2009
Pages:
Supervisor: ;
Geissner, Edgar
Language:
German
Remark:
Bamberg, Univ., Diss., 2009
Licence:
Abstract:
In den Industrieländern zählen Angststörungen zu den häufigsten psychischen Störungen. Epidemiologische Studien fanden hohe Prävalenzraten mit 7% Punktprävalenz und 14% –25% Lebenszeitprävalenz (Angenendt, Frommberger, & Berger, 2004). In der klinischen Praxis nehmen die Panikstörung mit 2,4% und Agoraphobie mit 5,7% Lebenszeitprävalenz den größten Teil der Angstpatienten ein. Die vorliegende Arbeit bezieht sich auf die häufig gemeinsam auftretenden Störungsbilder der Panikstörung und der Agoraphobie, bei denen es trotz empirisch fundierter Behandlungsprogramme bei ca. 30% der Patienten zu ungünstigen Therapieverläufen kommt. Im Folgenden wurden Überlegungen angestellt, welche Rolle motivationale Aspekte dabei spielen. Es wurde eine Unterscheidung in distale (allgemeine) und in proximale (angstbezogene) Motivationsmerkmale getroffen. Theoretischer Hintergrund für den distalen Motivationsbereich war das Konstrukt „Handlungsorientierung versus Lageorientierung“ (Kuhl, 1994), Erfassung mit dem HAKEMP 90, für den proximalen Motivationsbereich das Transtheoretische Modell (Prochaska & DiClemente, 1982, 1984,1986). Zur Erfassung proximaler Motivationsmerkmale wurde ein eigener Fragebogen auf der Basis des FF-STABS (Maurischat, 2002) entwickelt, wobei die Items spezifisch für die Angstproblematik modifiziert wurden. Die Ausprägung der Angstsymptomatik wurde mit dem AKV (Ehlers & Margraf, 2001; Ehlers, Margraf, & Chambless, 1993), dem BAI (Beck, Brown, Epstein, & Steer, 1988; Beck & Steer, 1993; Margraf & Ehlers, 2007) und zusätzlich mit den SCL-90-R Skalen „Phobische Angst“ und „Ängstlichkeit“ (Franke, 1995, 2002) erfasst. An einer Stichprobe von N=193 Patienten, erhoben von Mai 2003 bis April 2007 in der psychosomatischen Klinik Roseneck in Prien, wurde zu vier Messzeitpunkten (Anmeldung, Aufnahme, Therapieende, Katamnese) die Ausprägung der Angstsymptomatik und die Ausprägung der distalen und proximalen Motivationsmerkmale gemessen. Haupteinschlusskriterien waren die gesicherten Diagnosen Agoraphobie mit Panikstörung (F40.01), Agoraphobie ohne Panikstörung (F40.00) oder Panikstörung (F41.00), diagnostiziert mit den Internationalen Diagnose-Checklisten für ICD-10 (Hiller, Zaudig, & Mombour, 1995). Komorbide Diagnosen waren kein Ausschlusskriterium. Die Stichprobe bestand aus N=130 Frauen (67%) und N=63 Männern (33%). Zentrale Fragestellungen der Studie waren Zusammenhangsanalysen zwischen der Ausprägung der proximalen (angstbezogenen), bzw. der distalen (allgemeinen) Motivationsmerkmale und der Reduktion der Angstsymptomatik sowie die Untersuchung eines möglichen Einflusses der distalen und proximalen Motivationsmerkmale auf den Verlauf der Angstsymptomatik. Zusätzlich wurden die einfachen Verläufe der Angstausprägung sowie der distalen und proximalen Motivationsmerkmale analysiert. Bei der Entwicklung des eigenen Fragebogens wurde die Einteilung gemäß Velicer (2000) in einen intentionalen und einen behavioralen Bereich der Veränderungsmotivation vorgenommen. Es ergaben sich drei Subskalen der Initiierenden Motivation (Problemexternalisierung, Initiales Problembewusstsein, Konkrete Handlungsabsicht), sowie drei Subskalen der Aufrechterhaltungsmotivation (Lernen, Aufrechterhalten, Zuversicht). Der Fragebogen erwies sich als zuverlässiges und valides Messinstrument der proximalen Veränderungsmotivation. Die Ergebnisse der einfachen Verläufe zeigen eine signifikante Reduktion der Angstausprägung zwischen Therapiebeginn und Therapieende, was sich bis zum Katamnesezeitpunkt aufrechterhalten ließ. Im distalen Motivationsbereich nahmen „Handlungsorientierung bei Planung“ (HOP) und „Handlungsorientierung bei Misserfolg“ (HOM) zwischen Therapiebeginn und Katamnese deutlich zu. Im proximalen Motivationsbereich der Initiierenden Motivation nahm „Problemexternalisierung“ deutlich ab und „Konkrete Handlungsabsicht“ zu, im proximalen Motivationsbereich der Aufrechterhaltungsmotivation nahm „Aufrechterhalten“ deutlich zu und „Lernen“ erwartungsgemäß zum Katamnesezeitpunkt hin ab. Die Regressionsanalysen ergaben folgende zentrale Aussagen: Es zeigte sich ein deutlicher Einfluss der distalen Motivationsmerkmale auf die Ausprägung der Angstsymptomatik im Therapieverlauf. Eine Zunahme im distalen Motivationsmerkmal „Handlungsorientierung“ ging einher mit einer deutlichen Reduktion der Angstsymptomatik zum Katamnesezeitpunkt. Für die proximalen Motivationsmerkmale der Initiierenden Motivation wurden keine Prädiktoreffekte auf die Ausprägung der Angstsymptomatik zum Katamnesezeitpunkt gefunden. Es zeigte sich aber ein deutlicher Einfluss der proximalen Motivationsmerkmale der Aufrechterhaltungsmotivation auf die Ausprägung der Angstsymptomatik zum Katamnesezeitpunkt. Eine Zunahme und höhere Ausprägung in den Merkmalen „Aufrechterhalten“ und „Zuversicht“ ging einher mit einer deutlicheren Reduktion der Angstsymptomatik zum Katamnesezeitpunkt. Somit konnten die zentralen Untersuchungshypothesen insgesamt gestützt werden. Die Ergebnisse geben Hinweise auf die spezifische Wirksamkeit des kognitiv-verhaltenstherapeutischen Behandlungsprogramms und betonen die hohe Relevanz von motivationalen Merkmalen und motivationalen Veränderungsprozessen für den allgemeinen Therapieerfolg und die Reduktion der Angstsymptomatik.
Anxiety disorders are one of the most frequent mental disorders. The national comorbidity survey found lifetime prevalence rates of approximately 14% - 25% of all anxiety disorders (Angenendt, Frommberger, & Berger, 2004). Applying recent diagnostic criteria such as DSM-IV, epidemiological studies have reported a lifetime prevalence for panic disorder of 2.4% and for agoraphobia of 5.7%. The following study is focused on panic disorder and agoraphobia. Panic disorder has been associated strongly with an increased risk for agoraphobia and, in addition, most patients with agoraphobia treated clinically suffer from panic disorder as well. Even if treatment concepts have been shown to be effective in treating panic disorder and agoraphobia, about 30% of the patients fail to succeed in therapy. The following study examined the role of motivational factors in successful or unsuccessful courses of anxiety treatment. A distinction was made between distal (general) and proximal (problem-related) aspects of motivation. The theoretical background for distal motivation was the theory of “Action and State Orientation” (Kuhl, 1994) (examined with the HAKEMP 90 questionnaire), for proximal motivation the “Transtheoretical Model” (Prochaska & DiClemente, 1982, 1984, 1986). To measure proximal motivational aspects a new 44-Items-Questionnaire was constructed, based on a preceding instrument, called “FF-STABS” (Maurischat, 2002). Anxiety was measured by the BAI – Beck Anxiety Questionnaire (Beck, Brown, Epstein, & Steer, 1988; Beck & Steer, 1993; Margraf & Ehlers, 2007), the german version of The ACQ – Agoraphobic Cognitions Questionnaire, The BSQ – Body Sensations Questionnaire, The MI – Mobility Inventory for agoraphobia (Ehlers & Margraf, 2001; Ehlers, Margraf, & Chambless, 1993) (original version by Chambless, Caputo, Bright, & Gallagher, 1984; Chambless, Caputo, Jasin, Cracely, & Williams, 1985), and two anxiety scales from the German version of the Symptom-Check-List-90 – „Phobia“ and „Anxiety“ (Franke, 1995, 2002) (original version by Derogatis, 1977). The study comprises 193 Patients, recruited between May 2003 and April 2007 in the Roseneck Hospital, Center for Psychosomatic Medicine, Prien, Germany. At four times of measurement (registration, admission, end of therapy, 6-months-follow-up), the proportion of anxiety and the proportion of the distal and proximal motivational factors were examined. All patients were suffering from agoraphobia with or without panic disorder or just panic disorder, assessed according to the International Diagnoses Check list following ICD-10. The sample comprises N=130 female (67%) and N=63 male (33%) patients. The primary goals of the study were the analyses of relations between the amount of distal or proximal motivational factors and the reduction of anxiety. Based on the statistical control of anxiety at previous times of measurement, the amount of motivational factors is supposed to predict the reduction of anxiety at the“6-months-follow-up”. Additional goals were the analyses of the simple course of anxiety and motivation over time. Concerning the development of the new questionnaire a differentiation was made between “intentional” and “behavioral” aspects of motivation, following Velicer (2000). Factor analyses revealed three factors of “Initial motivation” consisting of “problem denial”, “initial awareness” and “specific intention to act” and three factors of “maintaining motivation” consisting of “learning attitude”, “perseverance” and “confidence”. Scales derived from those factor analyses proved to be reliable, valid and useful instruments to control proximal “motivation for change”. Concerning the analyses of single effects like course of anxiety and motivation, the results show a significant decrease of anxiety from the “admission” to the “end of therapy”, which remained stable until the “6-months-follow-up”. The distal motivational aspects “action orientation in planning” and “action orientation after failure” increased from the “admission” to the “6-months-follow-up”. Within the proximal motivational aspects of “initial motivation”, “problem denial” decreased and “specific intention to act” increased between the “time of registration” and the “admission into hospital”. Within the proximal motivational aspects of “maintaining motivation”, “learning attitude” decreased and “perseverance” increased between the “end of therapy” and the “6-months-follow-up”. Altogether, regression analyses showed a significant influence of the distal and proximal motivational aspects on the amount of anxiety during therapy. An increase of “action orientation” goes along with an important reduction of the amount of anxiety at the “6-months-follow-up”. The factors “action orientation in planning” and “action orientation during carrying out activities” became significant predictors due to their increase between the “admission” and the “6-months-follow-up” as well as “action orientation after failure” due to its amount at the “admission”. Within the proximal motivational aspects of “initial motivation”, no predictor effects on the intensity of anxiety at the “6-months-follow-up” were found, but within the proximal motivational aspects of “maintaining motivation”, the factors “perseverance” in its increase between the “end of therapy” and the “6-months-follow-up” and “confidence” in its amount at the “end of therapy” became significant predictors on the intensity of anxiety at the “6-months-follow-up”. In summary, data supported all central research hypotheses. The results illustrate the specific effectiveness of the cognitive-behavioral treatment program and demonstrate furthermore the relevance of motivational factors and motivational changing processes for successful therapy and the reduction of anxiety.
GND Keywords: ; ; ;
Agoraphobie
Paniksyndrom
Handlungsorientierung
Motivation
Keywords: ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Transtheoretisches Modell - TTM , Stadien der Veränderung , Veränderungsmotivation
Agoraphobia , Panic Disorder , Action Orientation , Transtheoretical Model - TTM , Stages of Change
Transtheoretisches Modell - TTM
Stadien der Veränderung
Veränderungsmotivation
Agoraphobia
Panic Disorder
Action Orientation
Transtheoretical Model - TTM
Stages of Change
DDC Classification:
RVK Classification:
Type:
Doctoralthesis
Activation date:
July 20, 2009
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/169