Options
Intersectional Discrimination in the Transition to Vocational Education and Training : Exploring Gender Differences in Perceived Racial Discrimination
Hufnagl, Julia (2024): Intersectional Discrimination in the Transition to Vocational Education and Training : Exploring Gender Differences in Perceived Racial Discrimination, in: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie = German journal of developmental and educational psychology, Göttingen: Hogrefe, Jg. 56, Nr. 1–2, S. 37–54, doi: 10.1026/0049-8637/a000289.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Intersektionale Diskriminierung beim Übergang in die Berufsbildung : Untersuchung geschlechtsspezifischer Unterschiede in der Wahrnehmung ethnischer Diskriminierung
Title of the Journal:
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie = German journal of developmental and educational psychology
ISSN:
0049-8637
Publisher Information:
Year of publication:
2024
Volume:
56
Issue:
1-2
Pages:
Language:
English
Abstract:
Racial background and gender are considered relevant social categories in research on transitions to vocational education and training (VET). Given the contradictory empirical results and opposing theoretical expectations regarding their interaction, this study deals with perceived racial discrimination and investigates (1) differences between groups of origin, (2) gender differences in racial discrimination, and (3) gender differences in racial discrimination in various ethnic origin groups. Logistic regression models and marginal effects were calculated using data from the National Educational Panel Study’s (NEPS) Starting Cohort 4 (N = 1,421). The results show that adolescents with Turkish immigrant backgrounds perceive more personal discrimination in the search for an apprenticeship than those of Polish, ex-Yugoslav, and ex-Soviet origin. Interaction analyses show that individuals’ experiences of discrimination may vary based on gender, with women being the disadvantaged group. The article discusses the suitability of the selected quantitative approach for intersectional inquiries compared to other possible study designs for intersectional research.
Ethnische Herkunft und Geschlecht gelten als relevante soziale Kategorien in der Forschung zu Übergängen in die Berufsbildung. Angesichts widersprüchlicher empirischer Ergebnisse und gegensätzlicher theoretischer Erwartungen hinsichtlich ihrer Interaktion befasst sich diese Studie mit wahrgenommener rassistischer Diskriminierung und untersucht (1) Unterschiede zwischen Herkunftsgruppen, (2) geschlechtsspezifische Unterschiede bei rassistischer Diskriminierung und (3) geschlechtsspezifische Unterschiede bei rassistischer Diskriminierung in verschiedenen Herkunftsgruppen. Logistische Regressionsmodelle und marginale Effekte wurden anhand von Daten aus der Startkohorte 4 (N = 1.421) des Nationalen Bildungspanels (NEPS) berechnet. Die Ergebnisse zeigen, dass Jugendliche mit türkischem Migrationshintergrund bei der Suche nach einem Ausbildungsplatz mehr persönliche Diskriminierung wahrnehmen als Jugendliche polnischer, ex-jugoslawischer und ex-sowjetischer Herkunft. Interaktionsanalysen zeigen, dass die individuellen Diskriminierungserfahrungen je nach Geschlecht variieren können, wobei Frauen die benachteiligte Gruppe sind. Der Beitrag diskutiert die Eignung des gewählten quantitativen Ansatzes für intersektionale Studien im Vergleich zu anderen möglichen Studiendesigns für intersektionale Forschung.
GND Keywords: ; ;
Berufsbildung
Diskriminierung
Geschlechtsunterschied
Keywords: ; ; ; ; ; ; ;
perceived discrimination
transition to VET
ethnic discrimination
intersectionality
wahrgenommene Diskriminierung
Ausbildungsübergang
ethnische Diskriminierung
Intersektionalität
DDC Classification:
RVK Classification:
Type:
Article
Activation date:
December 12, 2024
Project(s):
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/104467