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Fostering children’s reading comprehension: the importance of fiction reading
Pfost, Maximilian; Heyne, Nora (2023): Fostering children’s reading comprehension: the importance of fiction reading, in: Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, S. 127–137.
Author:
Alternative Title:
Zur Bedeutsamkeit des Lesens literarischer Texte für die Förderung der Lesekompetenz
Publisher Information:
Year of publication:
2023
Pages:
Source/Other editions:
Zeitschrift für Bildungsforschung, 13 (2022), 1, S. 127-137 . - ISSN: 2190-6904
Year of first publication:
2023
Language:
English
Abstract:
Despite its importance, many students have severe difficulties in the acquisition of effective reading comprehension. In addition, an increasing number of students tend not to read for intrinsic reasons. In this article, we refer to different strands of research and summarize literature from the perspective that fostering children’s engagement in reading fiction is an important and promising way to promote reading comprehension. With reference to the Matthew-effect, we assume a reciprocal relation between reading comprehension and fiction book reading. Therefore, starting in preschool age, children should be motivated to read. Furthermore, in this article the role of fiction reading for digital literacy is discussed. Finally, possibilities for how parents and educators can encourage students to spend more time in fiction book reading are illustrated.
Trotz der hohen Bedeutsamkeit der Lesekompetenz weist ein bedeutsamer Anteil der Heranwachsenden erhebliche Defizite im Lesen auf. Darüber hinaus geben viele von ihnen an, nicht oder wenig intrinsisch motiviert zu lesen. Vor diesem Hintergrund werden im vorliegenden Beitrag theoretische Annahmen und empirische Befunde diskutiert, welche die zentrale Bedeutung des Lesens literarischer Texte, wie z. B. von Romanen und Erzählungen, – auch unter Berücksichtigung sich verändernder Herausforderungen angesichts der zunehmenden Digitalisierung – für die Entwicklung von Lesekompetenz verdeutlichen. Unter Bezugnahme auf den Matthäus-Effekt ist eine reziproke Beeinflussung zwischen Lesekompetenz und dem Lesen literarischer Texte anzunehmen. Folglich sollten Kinder schon sehr früh, beginnend im Vorschulalter, zu der Beschäftigung mit literarischen Texten motiviert werden. Daraus ableitbare Empfehlungen für eine Förderung des Lesens literarischer Texte sowie Desiderata für die zukünftige Forschung bilden den Abschluss des Beitrags.
GND Keywords: ; ; ;
Leseverstehen
Leseverhalten
Leseförderung
Leseinteresse
Keywords: ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Fiction reading
Reading comprehension
Joint-book reading
Reading motivation
Reading behavior
Fiktionale Literatur
Leseverstehen
Gemeinsames Buchlesen
Lesemotivation
Leseverhalten
DDC Classification:
RVK Classification:
Type:
Article
Activation date:
July 6, 2023
Project(s):
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/59931