Options
Kultur in fachdidaktischen Lehrbüchern – eine diskursanalytische Perspektive auf Kultur in der Lehrerbildung
Kühn, Claudia; Lindner, Konstantin; Scheunpflug, Annette (2021): Kultur in fachdidaktischen Lehrbüchern – eine diskursanalytische Perspektive auf Kultur in der Lehrerbildung, in: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Berlin ; Heidelberg: Springer, Jg. 24, Nr. 1, S. 41–65, doi: 10.1007/s11618-020-00986-2.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Culture in textbooks of subject didactics. Discourse analytical perspectives on culture in teacher training
Title of the Journal:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
ISSN:
1434-663X
Publisher Information:
Year of publication:
2021
Volume:
24
Issue:
1
Pages:
Language:
German
Abstract:
Lehrkräfte tradieren Kultur. Mit der dargestellten empirischen Studie wird die Frage, wie „Kultur“ in fachdidaktischen Lehrbüchern der universitären Lehrkräftebildung präsentiert wird, bearbeitet. Lehrbücher der Englisch‑, Geschichts- und Musikdidaktik wurden über ein mehrschrittiges Verfahren identifiziert und hinsichtlich kulturbezogener Vorstellungen diskursanalytisch ausgewertet. Die Befunde zeigen, dass der Kontingenz des Kulturellen im Rekurs auf bedeutungsorientierte kulturtheoretische Konzepte begegnet wird, Differenz setzende Aspekte in Bezug auf Praxisvorschläge implizit präsent sind und nur wenige metatheoretische sowie die Lehrkräfte zur Selbstreflexion einladende kulturbezogene Reflexionsangebote gemacht werden.
Teachers transmit culture. The present study raises the question of how contexts of culture are presented in didactic textbooks used in university teacher training. To this end, textbooks of English, History and Music Didactics were identified in a multi-step procedure and evaluated using discourse analysis with regard to culture-related concepts. The results show that meaning-orientated cultural-theoretical concepts are used to respond to the contingency of culture, that aspects of difference are implicitly present in relation to proposals for practice, and nearly no offers are made to (prospective) teachers to deal meta-theoretically and self-reflectively with concepts of culture and cultural education.
GND Keywords: ;
Kulturpädagogik
Lehrerbildung
Keywords: ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Diskursanalyse
Kultur
Kulturelle Bildung
Lehrerbildung
Fachdidaktik
Culture
Cultural education
Discourse analysis
Subject didactics
Teacher training
DDC Classification:
RVK Classification:
Open Access Journal:
Yes:
Type:
Article
Activation date:
February 24, 2021
Versioning
Question on publication
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/49552