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Journalismus und Public Relations : Theoriegeschichte zweier weltgesellschaftlicher Errungenschaften
Rühl, Manfred (2015): Journalismus und Public Relations : Theoriegeschichte zweier weltgesellschaftlicher Errungenschaften, 1. Auflage Wiesbaden: Springer Fachmedien, doi: 10.1007/978-3-658-06534-8.
Faculty/Chair:
Author:
Alternative Title:
Journalism and Public Relations : A History of the Theories of Two World-Societal achievements
Publisher Information:
Year of publication:
2015
Pages:
Edition:
1
ISBN:
978-3-658-06533-1
978-3-658-06534-8
Language:
German
Abstract:
Für eine Theoriegeschichte des Journalismus und der Public Relations sind wegweisende Überlegungen bei Aristoteles, Nikolaus von Kues, Francis Bacon, Théophraste Renaudot, Christian Thomasius, Kaspar Stieler, August Ludwig Schlözer, Immanuel Kant, Adam Smith, Joachim von Schwarzkopf und den Autoren der Federalist Papers zu finden. Seit dem 19. Jahrhundert werden Journalismus und Public Relations programmatisch organisiert. Entscheidende Analyseschritte leisten Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Robert Eduard Prutz, Albert Schäffle, Karl Bücher, Max Weber, Georg Simmel, John Dewey, Robert E. Park, Walter Lippmann, Harold D. Lasswell und Franz Ronneberger. Vor einem weitgespannten sozialwissenschaftlichen Orientierungshorizont zieht Manfred Rühl große Argumentationsbögen für eine Geschichte dieser anwendungstheoretischen Errungenschaften. Den Studierenden werden neue Zugangswege eröffnet, für Analysen, Synthesen und Prognosen ergeben sich neue Forschungsmöglichkeiten.
For a theory of the histories of journalism and public relations pioneering considerations are with Aristotle, Nicholas of Cusa, Francis Bacon, Théophraste Renaudot, Christian Thomasius, Kaspar Stieler, August Ludwig Schlözer, Immanuel Kant, Adam Smith, Joachim von Schwarzkopf, and the authors of the Federalist papers. Since the 19th century journalism and public relations have been organized programmatically. Decisive analytical steps do Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Robert Eduard Prutz, Albert Schäffle, Karl Bücher, Max Weber, Georg Simmel, John Dewey, Robert E. Park, Walter Lippmann, Harold D. Lasswell and Franz Ronneberger. In front of a far tense social scientific horizon of orientation, Manfred Rühl finds far reaching arguments for a history of these application theoretical achievements. New access routes are opened up for the analysis, synthesis, and forecasts for the study of journalism and public relations.
Keywords:
Gesellschaft, Journalismus, Kommunikation, Public Relations, Publizieren, Theoriegeschichte
Type:
Book
Activation date:
April 10, 2015
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/21640