Options
Promoting Digital Innovation and Transformation : Innovation Champions in the Digital Age
Drechsler, Katharina (2023): „Promoting Digital Innovation and Transformation : Innovation Champions in the Digital Age“. Bamberg: Otto-Friedrich-Universität.
Author:
Publisher Information:
Year of publication:
2023
Pages:
Supervisor:
Language:
English
Remark:
Kumulative Dissertation, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, 2022
DOI:
Abstract:
The digital age, characterized by the proliferation of digital technologies and the intertwined phenomena of digital innovation and digital transformation, challenges previous knowledge about innovation champions, individuals who vigorously drive innovation projects inside organizations. This dissertation studies the individual and organizational determinants of successful innovation champions in the digital age by relying on a multi-method approach. The results of this dissertation show that in the digital age champions increasingly promote innovation as part of a diverse group of actors or as executive champions. Studying the link between chief digital officers (CDOs), as executive champions, and stock market performance, the dissertation identifies the substantial role of managerial power in investors' perception of CDO appointments. Additionally, this dissertation shows that the success of employees championing innovation in groups can be significantly enhanced by using a work model, which combines a digital platform with innovation time. This dissertation also deepens our understanding of the context in which innovation champions operate in the digital age by extending our knowledge of the nature of digital innovation and transformation. Finally, the dissertation unravels myths about innovation champions based on empirical and theoretical findings and moves toward a novel conceptualization of innovation champions.
Das digitale Zeitalter, das durch die Verbreitung digitaler Technologien und die miteinander verflochtenen Phänomene der digitalen Innovation und der digitalen Transformation gekennzeichnet ist, stellt das bisherige Wissen über Innovation Champions in Frage. Innovation Champions sind einzelne Akteure, die Innovationsprojekte in Unternehmen entschlossen vorantreiben. Diese Dissertation untersucht die individuellen und organisationalen Determinanten erfolgreicher Innovation Champions im digitalen Zeitalter, indem sie sich auf einen multimethodischen Ansatz stützt. Die Ergebnisse dieser Dissertation zeigen, dass Champions im digitalen Zeitalter Innovationen zunehmend als Teil einer Gruppe von Akteuren oder als Executive Champions vorantreiben. Die Dissertation untersucht den Zusammenhang zwischen Chief Digital Officers (CDOs) als Executive Champions und der Aktienmarktreaktion und stellt fest, dass Managementmacht eine wesentliche Rolle für die Wahrnehmung der CDOs durch Investoren am Aktienmarkt spielt. Darüber hinaus zeigt die Dissertation, dass der Innovationserfolg von Mitarbeitern durch die Kombination einer digitalen Plattform mit einer dedizierten Innovationszeit erheblich gesteigert werden kann. Diese Dissertation vertieft auch unser Verständnis des Kontextes, in dem Innovation Champions im digitalen Zeitalter agieren, indem sie unser Wissen über digitale Innovationen und die digitale Transformation erweitert. Schließlich räumt die Dissertation auf der Grundlage empirischer und theoretischer Erkenntnisse mit Mythen über Innovation Champions auf und nähert sich einer neuen Konzeptualisierung von Innovation Champions an.
GND Keywords: ; ;
Technische Innovation
Innovationsmanagement
Chief Digital Officer
Keywords: ; ; ; ;
innovation champion
digital innovation
digital transformation
chief digitial officer
employee-driven innovation
DDC Classification:
RVK Classification:
Type:
Doctoralthesis
published:
May 4, 2023
Permalink
https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/58379