Schoor, CorneliaCorneliaSchoor0000-0002-6820-2851Bannert, MariaMariaBannert2019-09-192013-11-1320130340-4099https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/2445This research sought to look more closely at dynamic aspects of learning motivation. Based on the assumption that motivation is a function of person and situation, we posited the question to what extent several motivational constructs are influenced by a change from an individual to a cooperative learning situation. To this end we used the data from an empirical study on computer-supported cooperative learning involving N = 200 university students who initially learned in an individual and afterwards in a cooperative situation. In both phases, different motivation constructs were measured before, during and after learning. Motivational constructs were chosen following an expectancy-value approach to motivation. A structural equation model showed that motivational constructs measured before learning in a cooperative situation were to a large degree predicted by the respective motivation construct measured before learning in the individual situation. Whereas motivation during and after learning was largely predicted by a latent factor for the cooperative situation indicating that motivation constructs that were measured during and after learning were more situation-specific. Several possible explanations for this result are discussed.Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die Dynamik von Lernmotivation näher zu betrachten. Basierend auf der Annahme, dass Motivation eine Funktion von Person und Situation ist, untersuchten wir die Frage, wie stark verschiedene Motivationskonstrukte beeinflusst werden von einer Veränderung einer individuellen hin zu einer kooperativen Lernsituation. In einer empirischen Studie zum computer-unterstützten kooperativen Lernen lernten Studierende (N = 200) zuerst in einer individuellen und danach in einer kooperativen Situation. In beiden Phasen wurden anlehnend an einen Erwartungs-Wert-Ansatz von Motivation verschiedene Motivationskonstrukte vor, während und nach dem Lernen erhoben. Mittels Strukturgleichungsmodellierung ließ sich zeigen, dass Motivationskonstrukte, die vor dem Lernen in einer kooperativen Situation gemessen wurden, zu einem großen Teil durch das jeweils entsprechende Konstrukt, das vor dem Lernen in der individuellen Situation gemessen wurde, vorhergesagt werden konnten. Dagegen konnte Motivation während und nach dem Lernen zu einem großen Teil durch einen latenten Faktor für die kooperative Situation vorhergesagt werden und war daher situationsspezifischer. Es werden verschiedene Erklärungen für dieses Ergebnis diskutiert.englearningmotivationdynamicsstabilitycooperative learningAspects of dynamics in motivation : What the cooperative situation and individual motivation contribute to motivation during computer-supported cooperative learningarticle