Sauerwein, TessaTessaSauerwein0000-0001-7372-24752020-12-012020-12-012020https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/46535Das Framework for Information Literacy for Higher Education bietet neue, ganzheitliche Möglichkeiten für die Konzeption, Gestaltung und Förderung von Informationskompetenz. Dieser Beitrag zeigt, wie das Rahmenmodell der amerikanischen Association of College & Research Libraries (ACRL) für Schulungsangebote in Deutschland genutzt werden kann. Vorgestellt werden Aspekte aus Theorie und Forschung sowie ein adaptives Best-Practice-Beispiel der Universitätsbibliothek Bamberg. Die prämierten Framework Information Literacy Lessons (FILL) liefern nachhaltige Erkenntnisse zum wissenschaftlichen Arbeiten. Das fördert Kollaboration, Kommunikation sowie forschendes Lernen und gestaltet Zukunft. Teaching Libraries können so für die digitale Informationswelt kritisch sensibilisieren.The Framework for Information Literacy for Higher Education offers new, holistic opportunities for the structure and transmission of information literacy. This article shows how this model by the American Association of College & Research Libraries (ACRL) can be employed in training in library education in Germany. Aspects from theory and research as well as an adaptive best practice example of Bamberg University Library will be presented. The award-winning Framework Information Literacy Lessons (FILL) provides sustainable insights into scholarly work. They support cooperation, communication, and steps to research. They determine the future. Thus Teaching Libraries sensitize to the digital world.deuTeaching Library; Framework Information Literacy; InformationskompetenzTeaching library; Framework Information Literacy; Information Literacy020Framework Information Literacy – Aspekte aus Theorie, Forschung und Praxisarticlehttps://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/46525urn:nbn:de:bvb:473-irb-465258