Schels, BrigitteBrigitteSchelsKleinert, CorinnaCorinnaKleinert0000-0002-9285-6070Fischer-Browne, MelanieMelanieFischer-BrowneAhrens, LeaLeaAhrens2022-08-242022-08-2420222366-03250340-1804https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/55166Many school leavers cannot fulfil their occupational aspirations when entering vocational education and training (VET), and have to make compromises. This study asks what form these compromises take by examining multiple extrinsic occupational dimensions, and investigates differences by social background. Data for VET entrants from lower and intermediate school tracks from the German National Educational Panel Study (NEPS-SC4) are combined with occupation-specific data. The cluster analysis reveals four distinct patterns of compromise: 1) upward moves and 2) downward moves in multiple extrinsic attributes, 3) concessions in firm size and wage, and 4) concessions in regular working hours and status. Multinomial logistic regressions indicate that compromise formation is hardly socially stratified in terms of parental education and occupational position. Compared to natives, VET entrants from second-generation migrant families are more likely to move upward into relative better training occupations than occupations originally aspired to.Viele Schulabgänger_innen können ihre Berufsaspiration beim Eintritt in Berufsausbildung nicht erfüllen und gehen Kompromisse ein. Die Studie untersucht, wie Kompromisse zwischen realistischer Berufsaspiration und Ausbildungsberuf aussehen und prüft soziale Herkunftsunterschiede. Um Kompromisse multidimensional in extrinsischen Berufsdimensionen zu erfassen, werden Daten des Nationalen Bildungspanels für ein Sample von Ausbildungsanfänger_innen mit aggregierten Berufsdaten angereichert. Eine Clusteranalyse zeigt vier Muster der Kompromissbildung: 1) Relative Aufstiege und 2) Abstiege in allen Berufsdimensionen, 3) Zugeständnisse bei Unternehmensgröße und Lohn und 4) bei regulären Arbeitszeiten und Status. Regressionsanalysen zeigen, dass sich die Kompromissbildung kaum nach elterlichen Bildungshintergrund und beruflicher Stellung unterscheidet. Im Vergleich zu Auszubildenden ohne Migrationshintergrund stellen sich Auszubildende aus Migrantenfamilien der zweiten Generation in ihrem Ausbildungsberuf sogar besser als in ihrem angestrebten Beruf.engSchool-to-work TransitionOccupational ExpectationsGermanyOccupational Realistic AspirationsCompromisingVET EntrySocial BackgroundMigration BackgroundÜbergang SchuleBerufrealistische BerufsaspirationenKompromissbildungAusbildungseintrittsoziale HerkunftMigrationshintergrund300Compromises between Occupational Aspirations and VET Occupations : a Contribution to the Reproduction of Social Inequalities?Kompromisse zwischen realistischen Berufsaspirationen und Ausbildungsberuf : ein Beitrag zur Reproduktion sozialer Ungleichheit?article10.1515/zfsoz-2022-0011