Moos, BernhardBernhardMoos2019-09-192015-07-202015https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/21492Bamberg, Univ., kumulative Diss., 2014In this PhD thesis the question “What makes firms innovative?” is evaluated. In particular, the thesis investigates the differential impact of inter-organizational social networks comprising various different corporate partners on the knowledge stock of a company, evaluates how and to what extent internal knowledge capabilities contribute to innovation success, and scrutinizes how both inter-organizational social networks and internal knowledge capabilities interact and thereby affect innovation success. Therefore, the thesis combines the social capital theory and the concept of absorptive capacity on an organizational level and applies survey data from the German manufacturing industry. Among others, the thesis shows that, first, innovativeness of external partners is contagious, second, that besides customers especially R&D partners can be valuable sources of different types of knowledge, and, third, how the usage of knowledge management systems fosters innovation success. Thereby the results contribute not only to the innovation literature and, in particular, to the open innovation literature, but also to the research fields of inter-organizational knowledge transfer, absorptive capacity, and social capital theory.Diese Dissertation geht der Frage nach, was Firmen innovativ macht. Im Einzelnen untersucht die Arbeit a) die Beeinflussung des unternehmerischen Wissensstandes durch ein mehrere Partnertypen umfassendes interorganisationales Netzwerk, b) analysiert, wie und in welchem Ausmaß unternehmensinterne Wissensverarbeitungsfähigkeiten zur Generierung von Innovationserfolg beitragen und c) betrachtet, wie interorganisationale Netzwerke und unternehmensinterne Wissensverarbeitungsfähigkeiten zur Generierung von Innovationserfolg zusammenspielen. Dazu kombiniert diese Arbeit die Sozialkapitaltheorie mit dem Konzept der Aufnahme- und Umsetzungsfähigkeit und zieht einen empirisch-quantitativen Ansatz heran. Die Ergebnisse zeigen unter anderem, dass die Innovationsfähigkeit von externen Partnern eine ansteckende Wirkung aufweist, dass neben den Kunden speziell die Forschungs- und Entwicklungspartner eine wertvolle Wissensressource darstellen und wie der Einsatz von Wissensmanagementsystemen den Innovationserfolg steigert. Dadurch trägt die Arbeit nicht nur zur Innovationsforschung - und hier im Speziellen zur Open-Innovation Forschung - bei, sondern erweitert ferner die Forschung auf den Gebieten des inter-organisationalen Wissenstransfers, der Aufnahme- und Umsetzungsfähigkeit sowie der Sozialkapitaltheorie.engInnovation success, innovativeness, knowledge stock, inter-organizational networks, social capital theory, knowledge capabilities, innovation governance, absorptive capacity, knowledge management systems000What Makes Firms Innovative? : the Role of External Social Networks and Internal Knowledge Capabilities for Innovation Successdoctoralthesisurn:nbn:de:bvb:473-opus4-262934